Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özelleştirme Uygulamaları MLY 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Tunç İnce
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kamu kaynaklarının (özellikle özelleştirme ) ekonomik ve hukuki yönlerden kullanımının uluslar arası genel kabul görmüş kurallara uygun olarak incelenmesi ve devletler arası karşılaştırmalı analizlerin yapılmasını
Dersin İçeriği Özelleştirme sistemleri ve Özelleştirme türlerine ilişkin süreçlerin ekonomik ve ve özellikle hukuki yönlerden yasal çerçevelerin analizi ve devletler arası karşılaştırmalı analizini içerir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özelleştirme Süreci ve bu konudaki Yaklaşımları ( Hukuki – Ekonomik ) bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
2 Özelleştirme Sürecinin Hukuk bütünü içindeki yeri Hukuki yönden farklılıkların açıklamasını yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
3 Özelleştirme sistemlerinde yasal çerçevedeki farklılıklarda etkili olan unsurları ve farklılıkları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
4 Özelleştirme sistemleri için optimum yasal çerçevenin destek ve prensipleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
5 Özelleştirme sistemleri ve süreçlerine ilişkin örnek olay çözümlemeleri yapabilir Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özelleştirme Süreci ve Özelleştirme Süreci konusunda Yaklaşımlar (Hukuki – Ekonomik)
2 Özeleştirme Sistemlerinin Ekonomik teoriler Yönünden Farklılıkların Açıklanması
3 Özelleştirme Sürecinin Hukuk bütünü içindeki yeri Hukuki yönden farklılıkların açıklanması
4 Özelleştirme sistemleri için Farklı yasal çerçeveler ( OECD,Doğu Avrupa. Türk Cumhuriyetleri )
5 Özelleştirme sistemlerinde yasal çerçevedeki farklılıklarda etkili olan unsurlar
6 Özelleştirme Süreçleri için Sosyal çerçevedeki farklılıklar
7 Özelleştirme sistemleri için optimum yasal çerçeve (normatif ve pozitif yaklaşımlar ve karar alma sürecinde aktörler )
8 Özelleştirme sistemleri için optimum yasal ve ekonomik çerçevenin destek ve prensipleri
9 Seçilmiş ülkelerde Örnek olay incelemeleri (Türkiye )
10 Seçilmiş ülkelerde Örnek olay incelemeleri (Fransa)
11 Seçilmiş ülkelerde Örnek olay incelemeleri (italya)
12 Seçilmiş ülkelerde Örnek olay incelemeleri (Özbekistan)
13 Seçilmiş ülkelerde Örnek olay incelemeleri (Kırgızistan)
14 Seçilmiş ülkelerde Örnek olay incelemeleri (Kazakistan)
Kaynaklar
Ders Notu -Privatization and Globalization: an Empirical Analysis
Narjess Boubakri,Jean Claude Cosset,Nassima Debab ,Pascale Valéry,CIRPEE Semptem

-Özelleştirme alanında ileri sürülen iktisadi argümanlar ve politikalar üzerine bir inceleme
Halit Suiçmez Doktora tezi 1995
-State owned economic enterprises and privatization ( Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Özelleştirme)Pınar Altıok PhD thesis
Ders Kaynakları - Türkiye Özelleştirme İdaresi Başkanlığı yayınları,
- Privatization experience in Eastern Europe during transition to western capitalist system
- (Kapitalist sisteme geçiş sürecinde Doğu Avrupa`da özelleştirme deneyimi)
Arda Akarsu Yüksek Lisans 2000
- Dünyada ve Türkiye´de özelleştirme deneyimi , Funda Erdoğan Yüksek Lisans Tezi, 1990
- How to privatize public enterprises in Turkey? Alternative methods of valuation
N.Murat Şarsel Yüksek Lisans Tezi, 1992
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek
2 Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek
3 Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
4 Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek
5 Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
6 Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
7 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olabilen
8 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2)
9 Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
10 Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
11 Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek
12 Teori ve pratik arasındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde, mali konular ile ilgili bilgi birikimine sahip olur
13 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla kamu ekonomisi (özel ekonomisi ve kamu ekonomisi karşılaştırılması, piyasa ve devletin başarısızlığı, devlet müdahalesinin etkinliği ) hakkında tam bilgili olma
14 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma.
15 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma.
16 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla maliye politikası (ekonomide kamu müdahalesi, iktisat ve politikası amaç ve araçlarının kavranması, para ve maliye politikalarının etkileşimi,kalkınma, bütçe, yapısal uyum, gelir dağılımı ile ekonomik dalgalanmalar ve güncel ekonomik olaylar ile maliye politikası arasındaki ilişki) hakkında tam bilgili olma
17 Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir.
18 Alanı ile ilgili konular arasındaki ilişkileri sayısal yöntemler kullanarak analiz edebilir ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilir.
19 Mali konularla ilgili bir problemi bireysel ya da grup çalışması eşliğinde derinlemesine ele alarak bilimsel bir yayın safhasına getirebilir.
20 Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma
21 Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının ( SPSS, Eviews) kullanımını tam olarak yapabilme.
22 Alanı ile ilgili edindiği bilgilerini kullanarak, mali ve iktisadi olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilir ve yorumlayabilir.
23 Kamu ekonomisi, Devlet borçları, Maliye Politikası, Türk Vergi Sistemi, Vergi Hukuku, Kalkınmada yapısal sorunlar ve devlet, Bütçe, Mali Sosyoloji, Vergi Psikolojisi, Eğitim ekonomisi, Sağlık Ekonomisi gibi kendilerinin seçtiği maliyenin alt dallarından üçünde uzmanlaşma.
24 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
25 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, mali konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme.
26 Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma
27 Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma
28 Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Proje / Tasarım 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Proje / Tasarım 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6