Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türk Müziği Nazariyatı MZB 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERDİ KOÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk müziği edvârlarında anlatılan eski Türk müziği nazariyatı öğrencilere öğretilecektir. El-Kindî, Farâbî, İbn Sinâ, Safiyüddîn Urmevi ve Abdülkâdir Merâgî gibi nazariyatçılar referans alınarak eserlerindeki nazariyat sistemi öğretilecektir.
Dersin İçeriği Eski nazariyatçıların eserleri göz önüne alınarak müzik terimleri, aralıklar, aralıkların birleştirilmesi, dörtlü ve beşlilerin oluşumu, diziler, şube, avaze, makam, devir ve oranları dersin muhteviyatını oluşturur.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğindeki eski nazariyat sistemi öğrenilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Eski nazariyat sistemi ile günümüz nazariyatının mukayesesi yapılır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eski nazariyat eserlerinin tanıtılması
2 Eski nazariyat eserlerindeki müzik terimleri
3 Tizlik ve pestlik sebepleri
4 Aralıkların oluşumu
5 Aralıkların oranları
6 Mülayim ve mütenafir seslerin sebepleri
7 Dörtlü ve beşlilerin oluşumu
8 Devirler ve oranları
9 Meşhûr Devirler (Oniki Makam)
10 Meşhûr Devirler (Oniki Makam)
11 Altı Âvâze
12 Yirmidört Şu´be
13 Yirmidört Şu´be
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları M. Nuri Uygun, Safiyüddin Abdülmü´min Urmevî ve Kitâbü´l-Edvârı, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul 1999;Farabî, El-Kindî, İbn. Sinâ ve Abdülkadir Merâgî eserleri üzerine yapılan doktora tezleri.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri sınıflandırır. X
2 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri analiz eder. X
3 Müzik bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar yapabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme yeteneği kazanır. X
4 Müzik bilimine dair alt problemleri belirler ve çözümler üretir. X
5 Müzik bilimine dair saha çalışmalarını yürütme ve derleme yapabilme yeteneği kazanır. X
6 Müzik biliminde öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için alternatif çözümler geliştirir. X
7 Müzik bilimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip ederek, alan dışındaki gruplara aktarabilir. X
8 Müzik bilimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri topluma yansıtabilir. X
9 Müzik bilimi alanına dair edindiği bilgileri problem çözme ve farklı disiplinlerde uygulayarak sentezleyebilir. X
10 Müzik bilimi alanı ile ilgili sorunların çözümünde liderlik yapabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6