Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Mimarisinde Süsleme, Bölgesel Üsluplar ve Etkileşim | SAN 621 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Hamza GÜNDOĞDU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Mimarisinde süslemenin uygulama alanları, bölgesel üsluplar ve kültürler arası etkileşimin görsel malzeme eşliğinde öğrencilere aktarılması |
Dersin İçeriği | İslami dönemde süslemenin algılanış biçimi, uygulama alanları, İslam devletlerinde süslemede görülen etkileşimler ve bunun farklı kültürlere yansıması gözlemlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alanı ile ilgili literatüre hakim olur | Anlatım, Gösteri, | Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Bezeme türleri arasındaki kültürel bağlantıları saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Süsleme çeşitlerinin kronolojisini ve dönemlere göre üslup özelliklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Türk mimari bezeme sanatlarının gelişimini bilir | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Karşılaştığı bir sanat eseri döneminin genel özellikleri içerisinde yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
6 | Alanı ile ilgili araştırma konusu önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi | |
2 | Süslemenin Tanımı ve İslam’da Algılanış Biçimi | |
3 | İslam Sanatında Süslemenin Kullanım Alanları, Malzeme ve Teknik | |
4 | Emevi ve Abbasi Sanatlarında Süsleme | |
5 | Fatimi ve Büyük Selçuklu Sanatlarında Süsleme | |
6 | Atabeyler, Anadolu Selçuklu ve Beylikler Devri Sanatlarında Süsleme | |
7 | Memlük ve Endülüs Emevi Devletleri Sanatlarında Süsleme | |
8 | İlhanlı ve Timurlu Devri Sanatlarında Süsleme | |
9 | Sınav | |
10 | Safevi ve Osmanlı Devleti Sanatlarında Süsleme | |
11 | İslam Süsleme Sanatlarında Bölgesel Usluplar | |
12 | İslam Süsleme Sanatlarında Etkileşim | |
13 | İslam Süsleme Sanatlarının Farklı Kültürlere Yansıması | |
14 | Karşılaştırma ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, 1954. Hüsnü Züber, Türk Süsleme Sanatı, 1971. Oleg Grabar, The Formation of Islamic Art, 1973. Mandel Gabriele, İslam Sanatının Tanıyalım (Çev. Solmaz Turunç), 1982. Suut Kemal Yetkin, İslam Ülkelerinde Sanat, 1984. Yaşar Çoruhlu, Erken Devir Türk Sanatının ABC’Sİ, 1998. Yıldız Demiriz, İslam Sanatında Geometrik Süsleme, 2000 Robert Hillenbrand, İslam Sanatı ve Mimarlığı, 2005. Markus Hattstein, Islam Art and Architecture, 2013. Lütfi Şeyban, Endülüs, 2014. Yılmaz Can – Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatı ve Estetiği, 2015. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | X | |||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | X | |||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | X | |||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | X | |||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | X | |||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | X | |||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Kısa Sınav | 1 | 9 | 9 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |