Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dokuma Sanatı ve Bölgesel Analizler SAN 619 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ELA TAŞ,
Dersin Yardımcıları Yrd. Doç. Dr. Gülsen TEZCAN KAYA
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dokuma Sanatının gelişimini ve yörelere göre değişiminin, zengin görsel malzeme eşliğinde öğrencilere aktarılması.
Dersin İçeriği Tarihsel süreçte dokumanın ortaya çıkışı, gelişimi, bölgelere göre teknik, renk, kompozisyon ve motif açılarından değerlendirilmesi ve farklı kültürlerin birbirlerine etkileri gözlemlenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili yayınları bilir Anlatım, Gösteri, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kültürlerin sanat üzerindeki etkilerini kavrar Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Malzeme ve teknik üzerinden Türk dokuma sanatının gelişimini yorumlar Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Dokuma çeşitlerini tasnif eder Anlatım, Gösteri, Benzetim, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Türk dokuma sanatı ile çağdaş kültürlerin eselerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Alanı ile ilgili araştırma konusu önerir Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi
2 Dokumanın Tanımı ve Tarihsel Gelişimi
3 Dokuma Üretiminde Kullanılan Malzemeler ve Araçlar
4 Dokumanın Sınıflandırılması ve Uygulanan Teknikler
5 Türk Dokuma Sanatı
6 İran Dokuma Sanatı
7 Afgan, Hindistan, Pakistan, Çin Dokuma Sanatı
8 Kafkas, Romanya, Bulgaristan, Arnavutluk Dokuma Sanatı
9 Sınav
10 Yöresel Dokumaların Teknik, Kompozisyon, Motif Açılarından Kıyaslanması
11 Dokuma örnekleri
12 Dokuma örnekleri
13 Dokuma örnekleri
14 Karşılaştırma
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları BARLO Hilmi Naili, Dokumacılık Malzemeleri, Ankara, 1940.
ÖZBEL Kenan, El Sanatları VII Cicim ve Sili, Basım yeri belirtilmemiş, 1949.
DURUL Yusuf, Baraj Gölü Çevresi Dokuma Sanatları, Ankara, 1969.
YAĞAN Şahin Yüksel, Türk El Dokumacılığı, Basım yeri belirtilmemiş 1978.
ACAR Belkıs Balpınar, Kilim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokuma Yaygılar, İstanbul, 1982.
AYTAÇ Çetin, El Dokumacılığı, İstanbul, 1982.
ALLANE Lee, Oriental Rugs, London, 1988.
ÖLÇER Nazan, Kilimler, İstanbul, 1988.
PETSOPOULOS Yanni, One Hundred Kilims Masterpieces From Anatolia, London, 1991.
OPIE James, Tribal Rugs, London, 1992.
ALLANE Lee, Kilim A Buyer’s Guide, London, 1995.
DENİZ Bekir, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara, 2000.
ERBEK Güran, Anatolian Kilims – I, Ankara, 1995.
ERBEK Güran, Anatolian Kilims – II, Ankara, 1995.
KIRZIOĞLU Neriman Görgünay, Altaylardan Tuna Boyuna Türk Dünyasında Ortak Motifler, Ankara, 1995.
FAZLIOĞLU İsmail, Eskiçağda Dokuma, İstanbul, 1997.
UĞURLU Ahmet, “Dokuma”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 1,İstanbul, 1997.
HULL Alastair – WYHOWSKA Jose Luczyc, Kilim The Complete Guide, London, 2000.
ERBEK Mine, Çatalhöyükten Günümüze Anadolu Motifleri, Ankara, 2002.
GONZALES Migene – Wippler, The Complete Book Of Amuletter And Talismans, Llewellyn, 2006.
BOHMER Harald (İng. Çev. Lawrence E. Fogelberg), Koekboya, Germany, Tarih Belirtilmemiş.
ÖZTÜRK İsmail, Doğal Bitkisel Boyalarla Yün Boyama, Ankara, Tarih Belirtilmemiş.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 7 7
Ödev 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6