Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dokuma Sanatı ve Bölgesel Analizler | SAN 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ELA TAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Gülsen TEZCAN KAYA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dokuma Sanatının gelişimini ve yörelere göre değişiminin, zengin görsel malzeme eşliğinde öğrencilere aktarılması. |
Dersin İçeriği | Tarihsel süreçte dokumanın ortaya çıkışı, gelişimi, bölgelere göre teknik, renk, kompozisyon ve motif açılarından değerlendirilmesi ve farklı kültürlerin birbirlerine etkileri gözlemlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili yayınları bilir | Anlatım, Gösteri, | Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Kültürlerin sanat üzerindeki etkilerini kavrar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Malzeme ve teknik üzerinden Türk dokuma sanatının gelişimini yorumlar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Dokuma çeşitlerini tasnif eder | Anlatım, Gösteri, Benzetim, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Türk dokuma sanatı ile çağdaş kültürlerin eselerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Alanı ile ilgili araştırma konusu önerir | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi | |
2 | Dokumanın Tanımı ve Tarihsel Gelişimi | |
3 | Dokuma Üretiminde Kullanılan Malzemeler ve Araçlar | |
4 | Dokumanın Sınıflandırılması ve Uygulanan Teknikler | |
5 | Türk Dokuma Sanatı | |
6 | İran Dokuma Sanatı | |
7 | Afgan, Hindistan, Pakistan, Çin Dokuma Sanatı | |
8 | Kafkas, Romanya, Bulgaristan, Arnavutluk Dokuma Sanatı | |
9 | Sınav | |
10 | Yöresel Dokumaların Teknik, Kompozisyon, Motif Açılarından Kıyaslanması | |
11 | Dokuma örnekleri | |
12 | Dokuma örnekleri | |
13 | Dokuma örnekleri | |
14 | Karşılaştırma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | BARLO Hilmi Naili, Dokumacılık Malzemeleri, Ankara, 1940. ÖZBEL Kenan, El Sanatları VII Cicim ve Sili, Basım yeri belirtilmemiş, 1949. DURUL Yusuf, Baraj Gölü Çevresi Dokuma Sanatları, Ankara, 1969. YAĞAN Şahin Yüksel, Türk El Dokumacılığı, Basım yeri belirtilmemiş 1978. ACAR Belkıs Balpınar, Kilim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokuma Yaygılar, İstanbul, 1982. AYTAÇ Çetin, El Dokumacılığı, İstanbul, 1982. ALLANE Lee, Oriental Rugs, London, 1988. ÖLÇER Nazan, Kilimler, İstanbul, 1988. PETSOPOULOS Yanni, One Hundred Kilims Masterpieces From Anatolia, London, 1991. OPIE James, Tribal Rugs, London, 1992. ALLANE Lee, Kilim A Buyer’s Guide, London, 1995. DENİZ Bekir, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara, 2000. ERBEK Güran, Anatolian Kilims – I, Ankara, 1995. ERBEK Güran, Anatolian Kilims – II, Ankara, 1995. KIRZIOĞLU Neriman Görgünay, Altaylardan Tuna Boyuna Türk Dünyasında Ortak Motifler, Ankara, 1995. FAZLIOĞLU İsmail, Eskiçağda Dokuma, İstanbul, 1997. UĞURLU Ahmet, “Dokuma”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 1,İstanbul, 1997. HULL Alastair – WYHOWSKA Jose Luczyc, Kilim The Complete Guide, London, 2000. ERBEK Mine, Çatalhöyükten Günümüze Anadolu Motifleri, Ankara, 2002. GONZALES Migene – Wippler, The Complete Book Of Amuletter And Talismans, Llewellyn, 2006. BOHMER Harald (İng. Çev. Lawrence E. Fogelberg), Koekboya, Germany, Tarih Belirtilmemiş. ÖZTÜRK İsmail, Doğal Bitkisel Boyalarla Yün Boyama, Ankara, Tarih Belirtilmemiş. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | X | |||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | X | |||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | X | |||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | X | |||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | X | |||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | X | |||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |