Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Maden Sanatı ve Köken Sorunları SAN 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU
Dersi Verenler Doç.Dr. LÜTFİYE GÖKTAŞ KAYA,
Dersin Yardımcıları Doç. Dr. Bülent Nuri Kılavuz
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam maden sanatı ile ilgili bilimsel görme ve okuyabilme öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği İslam maden sanatının ilk ürünleri, gelişimi, maden işletmeleri, maden işçiliği merkezleri, maden sanatına ait terim ve kavramlar, maden eser yapımında kullanılan malzemeler, yapım ve süsleme teknikleri, süsleme elemanları ve programı, bani-sanatçı ilişkisi, siyasi ve ekonomik etkenler ve çevre kültürlerle etkileşimler ele alınır. İslam maden işçiliği ürünlerinin sergilendiği Türkiye ve Türkiye dışı müze ve koleksiyonlar tanıtılır. Eserlerin tarihlendirme ve üretim yeri sorunları tartışılır. Tarihlendirme ve üretim yeri belirleme yöntemleri konu edilir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yapım malzemesi ile süsleme tekniği arasındaki ilişkiyi kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
2 Maden usta ve atölyelerinin dolaşım nedenlerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Simgesel çözümleme yapar Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 İslam maden sanatının kaynaklarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Maden sanatının diğer sanat dalları ile paralelliklerini analiz eder Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Araştırma projesi önerir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Maden eser yapım malzemeleri ve teknikleri
2 Maden eser yapım malzemeleri ve teknikleri
3 Maden eser süsleme teknikleri
4 Maden eser süsleme teknikleri
5 İslam maden sanatına ait bilgilendirme
6 Bölgesel, kültürel, siyasi, ekonomik biçimlenmeler ve etkileşimler
7 Kompozisyon, düzenleme, motif, ikonografik kalıplar
8 Maden eserlerde bani-sanatçı-köken ve tarihlendirme sorunları. Eser tarihlendirmesinde 6. ve 7. haftalardaki konu başlıklarının nasıl değerlendirileceği.
9 İslam maden sanatı. Maden eser üretim merkezleri
10 13.-14. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekler.
11 15. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri.
12 16. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri.
13 17. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri.
14 18.-19. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri.
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim Üyesi tarafından verilecektir
Ders Kaynakları ERGİNSOY Ülker., İslam Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul:Kültür Bakanlığı Yayınları, 1978.
BODUR Fulya, Türk Maden Sanatı,İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı; 2, 1987.
KAYAOĞLU İ. Gündağ-BELLİ Oktay., Anadolu´da Türk Bakırcılık Sanatının Gelişimi: Bakır Yatakları, Üretimi ve Atölyeleri, İstanbul:Sandoz Kültür Yayınları, 1993.
GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye. 13.-14. Yüzyıllara Ait Çan Gövdeli Şamdanların İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2001
GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, Anadolu Maden Sanatı İçinde Artukluların Yeri, I. Uluslararası Artuklu Sempozyumu, 25-27 Ekim 2007, Bildiriler Kitabı, Cilt II, s.119-134, Mardin 2008
GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, “Aylık Etkinliklerin Betimlendiği Maden Eserlerin Üslup ve İkonografisinde Doğu Batı Etkileşimi”, Belleten, Cilt LXXII, Sayı 265, Aralık 2008, s. 805-815.
GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, “Timurluların İslam Maden Sanatına Katkıları”, Bilig. Journal of Social Sciences of Turkish World, Sayı 48, Ocak 2009, s. 53-74.
GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, “Geleneksel Kapı Halka ve Tokmakları: Safranbolu”, Z.K.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 12, 2010, s. 341-369.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6