Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Saray Mimarisi | SAN 605 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Tülin Çoruhlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Orta Asya Türk devletlerinden Osmanlıların sonuna kadar Türk saray mimarisi ve buna bağlı yapıların gelişim sürecinin zengin görsel malzeme eşliğinde ve yerinde incelemelerle öğrencilere aktarılması |
Dersin İçeriği | Türklerde merkezi mekân geleneği, Türk saraylarının ilk örnekleri, Türk İslam devletlerinden örnekler, Selçuklu saray, köşk ve kasırları, Osmanlı´da başkent ve taşra örnekleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konu hakkındaki literatüre hakim olur | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Türk saray mimarisinin gelişimini değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | İstanbul haneden saraylarını bilir | Anlatım, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Batı etkisinde gelişen saray mimarisini yorumlar | Anlatım, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Türk geleneklerinin saray mimarisi üzerindeki etkilerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, |
6 | Konu hakkında tez önerisi sunar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Konu hakkında yapılan yayın ve araştırmaların değerlendirilmesi | |
2 | İslam Öncesi Türklerde Saray Mimarisi | |
3 | Türk-İslam Devletlerinde Saray Mimarisi | |
4 | Selçuklu saray ve köşkleri | |
5 | Beylikler dönemi saray mimarisi | |
6 | Osmanlı saraylarının ilk örnekleri: Bursa ve Edirne Sarayları. | |
7 | İstanbulda saray, köşk ve kasırlar | |
8 | Topkapı sarayı | |
9 | Sınav | |
10 | Paşa sarayları: İbrahim Paşa Sarayı, Siyavuş Paşa Sarayı, Sokollu Mehmed Paşa Sarayı, | |
11 | Batılılaşma dönemi saray, köşk ve kasırlar: başkent örnekleri | |
12 | Batılılaşma dönemi saray, köşk ve kasırlar: başkent örnekleri | |
13 | Batılılaşma dönemi saray, köşk ve kasırlar: başkent örnekleri | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | ELDEM, Halil Edhem., Topkapı Sarayı, Kanaat Kütüphanesi, İstanbul, 1931. ÇETİNDAŞ, Sedat., Saray ve Kervansaraylarımız Arasında İbrahimpaşa Sarayı, Cumhuriyet Matbaası, İstanbul, 1939. KONYALI, İbrahim H., İstanbul Sarayları: Atmeydanı Sarayı, Pertev Paşa Sarayı, Burhaneddin Matbaası,İstanbul, 1942. ŞEHSUVAROĞLU, Haluk Y., İstanbul Sarayları, Doğan Kardeş Yayınları, İstanbul, 1954. ÖZ, Tahsin., The Topkapı Saray Museum 50 Masterpieces, İstanbul, 1960. RIFAT OSMAN., Edirne Sarayı, yay. Ahmet Süheyl Ünver, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1989 (2. bs.) SÖZEN, Metin, Devletin Evi Saray Sandoz Yayınları, İstanbul , 1990. GÜNDOĞDU, Hamza., Doğubayazıt İshak Paşa Sarayı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1991. Beylerbeyi Sarayı. -- İstanbul : TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı, TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı yayınları ; 6, 1993. KUBAN, Doğan., Ahşap saraylar : Kaybolan Kent Hayalleri,Yapı Endüstri Merkezi, İstanbul, 2001. ESEMENLİ, Deniz., Osmanlı Sarayı ve Dolmabahçe, Homer Kitabevi, İstanbul , 2002. SAKAOĞLU, Necdet., Tarihi Mekanları Kitabeleri ve Anıları ile Saray-ı Hümayun : Topkapı Sarayı, Denizbank, İstanbul, 2002. NECİPOĞLU, Gülru., 15. ve 16. Yüzyıllarda Topkapı Sarayı, Y.K.Y., İstanbul, 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | X | |||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | X | |||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | X | |||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | X | |||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | X | |||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | X | |||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |