Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Acil Bakım Hemşireliği HMS 619 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Acil hastalıklarda hastanın değerlendirilmesi ve bakımı konusunda bilgili olmak ve her türlü acil bakımı en iyi şekilde uygulayabilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği Travmalar ve acil bakım , Triyaj ve fiziksel tanılama , Yanıklarda ve yaralanmalarda acil bakım
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünya da ve Türkiye?de acil bakım hizmetleri ve hemşirenin rolünü tanır . Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
2 Acil bakım ünitelerinin organizasyonu ve acil bakımında yasal konuları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Performans Görevi,
3 Triyaj ve fiziksel tanılamayı yerine getirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav , Performans Görevi,
4 Politavma, kafa travmaları, vertabra ve toraks travmaları, ekstremite ve pelvis travmaları, abdominal ve üriner travmalarda hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Yanıklarda ve yaralanmalarda hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
6 Kardiyovasküler ve pulmoner aciller, nörolojik ve psikiyatrik aciller, gastrointestinal acillerde hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
7 Metabolik, endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
8 Zehirlenmeler ve çevresel acillerde hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünyada ve Türkiye?de acil bakım hizmetleri ve hemşirenin rolü
2 Acil bakım ünitelerinin organizasyonu ve acil bakımında yasal konular
3 Triyaj ve fiziksel tanılama
4 Travmalar ve acil bakım (Politavma, kafa travmaları)
5 Travmalar ve acil bakım (Vertabra ve toraks travmaları)
6 Travmalar ve acil bakım (Ekstremite ve pelvis travmaları)
7 Travmalar ve acil bakım (Abdominal ve üriner travmalar)
8 Yanıklarda ve yaralanmalarda acil bakım
9 Kardiyovasküler ve pulmoner aciller
10 Metabolik, endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller
11 Metabolik, endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller
12 Nörolojik ve psikiyatrik aciller
13 Gastrointestinal aciller
14 Zehirlenmeler ve çevresel aciller
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları -Eti Aslan F, Olgun N (Ed) (2014). Erişkinlerde Acil Bakım. Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi
-Evidence-Based Nursing Care Guidelines Medical Surgical İnterventions 2008 (Ackley, Ladwig, Swan,Tucker)
-Cerrahi Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Mehmet Mihmanlı, Sakarya Üniv. Yayını)
-Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını)
-Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
-Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. X
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır.
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6