Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Programlanabilir Yapılar MEK 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere programlanabilir mimariler hakkında bilgi vermek ve bu
mimarileri kullanarak sayısal devreler tasarlayabilme yeterliliklerini
kazandırmak.
Dersin İçeriği 1.Programlanabilir Yapıların Sınıflandırılması.
2.Programlanabilir Lojik Alan
3.Programlanabilir Kapı Dizileri (FPGA´ler),
4.Teknolojileri ve Programlama Elemanları.
5.Genel ve Özel Amaçlı FPGA´ler.
6.DSP Sistemlerinde FPGA´ler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Programlanabilir mimarileri sınıflandırır. Anlatım, Proje / Tasarım,
2 Programlanabilir mantık hakkında yorum yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Proje / Tasarım,
3 FPGA ve CPLD teknolojilerini açıklar Anlatım, Proje / Tasarım,
4 Bu teknolojilerin kullanılma amaçlarını açıklar Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
5 FPGA ve CPLD elemanlarını karşılaştırır. Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
6 FPGA teknolojisinin avantajlarını açıklar. Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
7 Bu teknolojileri kullanarak kendi devrelerini tasarlar. Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
8 Tasarladığı devreyi ya da sistemi FPGA üzerinde test eder. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Programlanabilir Yapıların Sınıflandırılması. [1,2,3]
2 Programlanabilir Lojik Elemanlarının Gelişimi. [1,2,3]
3 Karmaşık Programlanabilir Lojik Elemanlar (CPLDler) [1,2]
4 CPLDlerin Avantajları. Bazı Örnek CPLD Ailelerinin Yapısı. [1,2]
5 Alan Programlanabilir Kapı Dizilerinin (FPGA´ler) Gelişimi [1,2]
6 FPGAlerin Temel Bileşenleri [1,2]
7 FPGAlerin ProgramlamaTeknolojileri ve Programlama Elemanları. [1]
8 SRAM tabanlı FPGA yapısı ve bazı örnek mimariler. [1]
9 Vize Haftası. [1]
10 Antifuse tabanlı FPGA yapısı ve bazı örnek mimariler. [1]
11 EPROM tabanlı FPGA yapısı ve bazı örnek mimariler. [1]
12 Tasarıma uygun FPGAnin seçimi. [1]
13 Genel ve Özel Amaçlı FPGA´ler. DSP Sistemlerinde FPGA´ler. [1,2,3]
14 FPGA Uygulama Örnekleri. [1,2,3]
Kaynaklar
Ders Notu [1] Eskikurt, Halil İbrahim; Entegre Devre Tasarımı Ders Notları, SAÜ TEF, 2007.
Ders Kaynakları [2] Field-Programmable Gate Array Technology, Trimberger, S., Kluwer Academic Publishers, Boston, USA, 1994.
[3] Digital Integrated Circuits, Rabaey, J.M., Prentice-Hall International (UK) Ltd., London, 1996.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
3 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
4 Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
5 Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
6 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
7 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
8 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
9 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
12 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak X
13 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
14 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
15 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 30 30
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6