Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Haber Toplama ve Yazma Teknikleri I | GZT 104 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. KÜRŞAT ÖZMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere haber toplama ve yazma konusunda temel bilgilerin aktarılmasını, haberin yazım ve üretim süreçlerine ilişkin pratik kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Haber toplama ve haber kaynakları; Haber yazmada temel ilkeler; Haber unsurları; Haber türleri; Haber yazım kuralları; Yazılan haberin değerlendirilmesi ve düzeltilmesi; Haber-fotoğraf ilişkisi; Haber yazma uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Haber toplama tekniklerini kullanarak habere ulaşır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | Haber kaynaklarını ve haber toplama kullanılacak soru türlerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Haber yazmanın yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | Haberciliğe özgü dili, haber yüklemlerini ve zaman kiplerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Performans Görevi, |
5 | Basın toplantılarının ve basın bültenlerinin özelliklerini ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Yazılan haberin değerlendirilmesi ve düzeltilmesi konusunda bilgi sahibi olur | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Performans Görevi, |
7 | Haber fotoğraf ilişkisini kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haberin tanımı ve özellikleri, haber-gerçek ilişkisi. | |
2 | Haber türleri | |
3 | Haber toplama ve haber kaynakları | |
4 | Haber kaynağıyla ilişkiler, soru soru sorma ve soru türleri | |
5 | Haber yazmada temel ilkeler ve haber unsurları | |
6 | Haberin bölümleri | |
7 | Haber yazım kuralları | |
8 | Haberin değerlendirilmesi ve redaksiyon | |
9 | Arasınav | |
10 | Medya türlerine göre haber yazımı | |
11 | Haber fotoğraf ilişkisi | |
12 | Örnek haber incelemeleri | |
13 | Haber atölyesi:Uygulama çalışması | |
14 | Haber atölyesi:Uygulama çalışması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Erkan Yüksel, Halil İbrahim Gürcan(2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, İstanbul, 2002 Oya Tokgöz Temel Gazetecilik, İmge Kitabevi, Ankara,2010 Kemal Aslan (2003) Haberim Var – Örneklerle Haberin ABC’si, Anahtar Kitap, İstanbul |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim ve sosyal bilimler alanlarında edindiği kuramsal bilgiyi gazetecilik uygulamasında kullanır. | ||||||
2 | Genelde iletişim ve medya özelde de gazetecilik alanındaki sorunları tanımlar ve bu yönde çözüm üretebilir. | ||||||
3 | Gazetecilik mesleğinin gerektirdiği farklı türden haberleri tanımlar ve bunları medya ortamında yayına hazırlar. | ||||||
4 | İletişim etiği ve basın meslek ilkeleri doğrultusunda mesleki eğitimine uygun biçimde haberi inşa eder ve mesleğini yürütür. | ||||||
5 | Bir yabancı dil (İngilizce) kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar ve mesleğine özgü konuları uluslararası bir perspektiften izler. | ||||||
6 | Yayınlanacak haberi Türkçe’nin temel dilbilgisi kurallarına uygun şekilde düzenler. | ||||||
7 | İletişimin, medyanın ve gazeteciliğin tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibi olur. | ||||||
8 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları, gazetecilik alanındaki yeni yönelimleri ve teknolojik gelişmeleri yakından izler, öğrenir ve mesleki gelişime açık olur | ||||||
9 | Bilimsel araştırma, yayın ve proje hazırlamak için gerekli kuramsal ve metodolojik donanıma sahip olur. | ||||||
10 | Küreselleşme ekseninde medya endüstrisinde yaşanan dönüşümü ve medya işletmelerinin mülkiyet yapısındaki değişimi kavrar | ||||||
11 | Fotoğraf tekniklerini habercilik uygulamalarında etkili biçimde kullanır | ||||||
12 | Medya içeriğini teknik, eleştirel, etik ve kültürel açıdan yorumlar | ||||||
13 | Medya sektörünün sorunlu dinamikleriyle eleştirel mesafesini koruyabilecek bir kavrayış tarzı geliştirir | ||||||
14 | Gazetecilik mesleğini siyasi, ekonomik, tarihsel, hukuki, kültürel ve sosyolojik boyutlarıyla tanımlar | ||||||
15 | Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için gerekli donanıma sahip olur | ||||||
16 | Gazetecilik için gerekli etkili iletişim kurabilme becerisini geliştirir | ||||||
17 | İletişim bilimine özgü kuramları tanımlar ve değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |