Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrometalurjik Prosesler MTM 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET ALP
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çok geniş bir cevher potansiyeline sahip ülkemizde, cevherden ucuz, temiz ve doğaya saygılı üretim prosesleri olan bu yöntemlerin bilinçli bir şekilde bilinmesini sağlamak, dünyanın verdiği önemi kendi zenginliklerimizin farkına vararak verebilmek, atıl duran yataklarımızın da değerlendirilmesinde hidrometalurjik proseslerin öncü olabilmesi bilincini geliştirmek, milli servetlerimizin üretime katılımını çevreyi katletmeden yapabilmenin bilincini, gereken teorik bilgi altyapısı ile birlikte kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Hidrometalurjinin tanımı, kavramlar ve tarifler. Çeşitli mineral yapıları ve çözme kimyası. Liç reaktifleri, metotları ve teçhizatları. Liç koşullarının irdelenmesi. Mekanik aktivasyonun, ısıtmanın, mikroorganizmaların, çeşitli katkıların vb liçe etkileri. Liç prosesleri. Oksit ve hidroksitlerin liçi. Kompleks oksitlerin liçi. Sülfürlerin liçi. Selenit ve tellüritlerin liçi. Arsenitlerin liçi. Silikatların liçi. Çöktürme teknikleri( pH kontrolü ile, redüksiyon, sementasyon, kristalizasyonla), izolasyon teknikleri (iyon değişimi, solvent ekstraksiyon, ters ozmoz) ile liç çözeltilerinin değerlendirilmesi. İnsan ve çevre faktörü, problemler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrometalurjik temel kavramları bilir
2 Çözme kimyası hakkında bilgi sahibi olur
3 Liç koşullarının etkilerinin farkına varır
4 Çeşitli cevher yapısına göre liç yönteminin tercih usullerini öğrenir,
5 Çözeltilerden kıymetli metallerin kazanım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur
6 Çözmeyi kolaylaştıran ön ve paralel işlemleri öğrenir
7 Konu ile ilgili rapor yazma, sunum yapma becerisi kazanır
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hidrometalurjinin tanımı, kavramlar ve tarifler, 1. Hafta Sunusu
2 Çeşitli mineral yapıları ve çözme kimyası, 2. Hafta Sunusu
3 Liç reaktifleri, metotları ve teçhizatları, 3. Hafta Sunusu
4 Mekanik aktivasyonun, ısıtmanın, mikroorganizmaların, çeşitli katkıların vb liç koşullarının etkileri, 4. Hafta Sunusu
5 Oksit ve hidroksitlerin, kompleks oksitlerin liçi, 5. Hafta Sunusu
6 Sülfürlerin liçi, selenit ve tellüritlerin liçi, 6. Hafta Sunusu
7 Arsenitlerin liçi, silikatların liçi, 7. Hafta Sunusu
8 Çöktürme teknikleri(pH kontrolü ile, redüksiyon, sementasyon, kristalizasyonla) ile liç çözeltilerinin değerlendirilmesi, 8. Hafta Sunusu
9 izolasyon teknikleri (iyon değişimi, solvent ekstraksiyon, ters ozmoz) ile liç çözeltilerinin değerlendirilmesi, 9. Hafta Sunusu
10 Endüstiryel uygulamalara örnekler 10. Hafta Sunusu
11 İnsan ve çevre faktörü. Problemler 11. Hafta Sunusu
12 Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma Ödev sunusu
13 Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma Ödev sunusu
14 Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma Ödev sunusu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. A textbook of Hydrometallurgy, F.Habashi, Metallurgie Extractive Quebec, Enr., Canada, 1993.
2. Chemical Metallugy, J.J.Moore, Butter Worth and Co.Ltd, 1990.
3. Hydrometallurgical Extraction and Reclamation, E.Jacson, John Wiley and Sons, New-York, 1986.
4. Extractive Metallurgy, V.2 (Hydrometallurgy), F.Habashi, Gordon and Breach, Science Publishers, New York, 1970.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
1 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. X
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. X
3 Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. X
3 Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. X
4 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. X
4 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. X
5 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. X
5 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. X
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. X
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. X
7 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılasılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. X
7 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılasılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. X
8 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalısabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
8 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalısabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
10 Çalısmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. X
10 Çalısmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. X
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Sözlü Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Toplam İş Yükü 181
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,24
Dersin AKTS Kredisi 6