Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarihin Bir Kaynağı Olarak Hadis ITS 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İlk Dönem İslam Tarihi Çalışmalarında kullanılan Hadis kaynaklarını, özelliklerini ve bilimsel ölçütler çerçevesinde kullanımını öğrenmek
Dersin İçeriği Hadis Tarihi, İslam Tarihi´nin Kaynağı Olarak Kullanılan Hadis Literatürü, Hadis Tarih İlişkisi Bağlamında Kaynakların Analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis kaynaklarının temel özelliklerini anlatır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Tarih çalışmalarında hadis kaynaklarını kullanırken alan bilgisini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Hadis kaynaklarını çözümler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Tarih bilimi ile diğer bilim dalları arasında korelasyon kurar. Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Ele aldığı konuları daha zengin bir biçimde tartışır. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
6 Sosyal hadiselerin, hadislere tesirini örneklendirir. Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih Çalışmalarının Oluşumunu Sağlayan Siyasi ve Sosyal Süreç
2 Hadis Çalışmalarının Oluşumunu Sağlayan Siyasi ve Sosyal Süreç
3 Hadis ve Tarih Yazımı
4 Hadislerin Tespitinde Tarihi Veriler
5 Hadislerin Tashihinde Tarihi Veriler
6 Sosyal Hadiseler ve Hadislere Tesiri
7 Tarihi Olaylar ve Hadislere Tesiri
8 Tarihi Olaylar ve Hadislere Tesiri
9 Coğrafi Mekanlar ve Hadis Literatürüne Tesiri
10 Hadiste Zaman Uyuşmazlığı
11 Hadisçilerin Tarih Çalışmalarına Bakış Açısı
12 İbn Ebî Şeybe´nin Musannef´inin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi
13 Buharî´nin Sahihi´nin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi
14 Buharî´nin Sahihi´nin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi: Meğazi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Sezgin, Fuat (2002): Buhari´nin Kaynakları, Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Tosh, J. (1997): Tarihin Peşinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
[3] Caunce, S. (2001): Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
[4] Tekineş, A. (2004): "Hadis ve Tarih: Metodolojik Bir Karşılaştırma", Hadis Tetkikleri Dergisi, İstanbul.
[5] Tekineş, A. (2006): Bilgi Kaynağı Olarak Hadis, İstanbul: Akademi Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6