Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Devrelere Giriş | ELM 205 | 3 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA, Doç.Dr. SEZGİN KAÇAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Ömer Faruk Boyraz |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları açıklamak, Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri detaylandırılarak / gruplandırarak bileşik devreleri tasarlama becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Analog ve sayısal kavramları, sayı sistemleri, ikili sayi sistemi, sekizli sayi sistemi, onaltili sayi sistemi, sayi sistemlerinde aritmetik islemler, tumleyen aritmetigi, kodlama, kod cozme, Boolean cebri,Temel Lojik kapılar, VE kapisi, VEYA kapisi, DEGIL kapisi, Coklayicilar, Azlayicilar, Karsilastiricilar, Bileşik lojik devre tasarımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sayı sistemlerinde işlemler yapabilmek için sayı sistemlerini anlar ve sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Kodlamayı anlamak için kodlama ile ilgili kavramları ve kodlama çeşitlerini öğrenir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Boolean matematiği ile sadeleştirme yapabilmek için Boolean matematiği prensiplerini öğrenir ve Boolean matematiği ile sadeleştirme yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Proje / Tasarım, |
4 | Lojik kapılarla devre yapabilmek için lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını inceler ve birlikte kullanılabilmelerini gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Proje / Tasarım, |
5 | Bir problemi sayisal ortamda tanımlar, bilinen teknikler ile sadeleştirir ve lojik devreyi tasarlar | Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Proje / Tasarım, |
6 | Çoklayıcı ve Azlayıcı uygulamaları yapabilmek için devrelerin kullanılma şekillerini ve prensiplerini inceler ve uygulamalarını yapar. | Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Analog ve Sayısal Kavramları | Ders slaytları |
2 | Sayı Sistemlerinin İncelenmesi | Ders slaytları |
3 | Kodlama ve Kodlar | Ders slaytları |
4 | Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi | Ders slaytları |
5 | Lojik Kapılar ve Lojik Devreler | Ders slaytları |
6 | Karnaugh Haritaları | Ders slaytları |
7 | Bileşik Devre Tasarımı | Ders slaytları |
8 | Sayısal Entegreler ve Sayısal Göstergeler | Ders slaytları |
9 | ARASINAV | |
10 | Kodlama İle İlgili Lojik Devreler | Ders slaytları |
11 | Çoklayıcılar - Veri Seçiciler (Multiplexers - Data Selector) | Ders slaytları |
12 | Azlayıcılar-Veri Dağıtıcılar (Demultiplexers) | Ders slaytları |
13 | Karşılaştırıcı ve Aritmetik İşlem Devreleri | Ders slaytları |
14 | Bileşik Devreler ile İlgili Uygulamalar | Ders slaytları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ekiz Hüseyin; Mantık Devreleri, Ders Kitabı, Değişim Yayınları |
Ders Kaynakları | [2] Mano Morris, Digital Design, Prentice Hall |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 25 |
1. Proje / Tasarım | 15 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Proje / Tasarım | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |