Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Scada Sistemleri | ELM 039 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersleri bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Ön koşul dersleri bulunmamaktadır. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MURAT KARABACAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Yasin CANTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ileri seviye SCADA tabanlı otomasyon ve kontrol sistemlerinin tasarımı ve programlamasını kavramalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | SCADA temelleri, SCADA yapısı, PLC hafıza yapıları, SCADA etiketleri, PLC-SCADA haberleşmesi, SCADA giriş-çıkışları, SCADA görsel programlama, SCADA alarmları, SCADA reçeteleme, SCADA´da (C veya VB) script kod kullanmak, SCADA ile supervisory kontrol ve veri toplama, Kaydetme ve Arşivleme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | SCADA´da yeni bir proje oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | SCADA görsel tasarım ekranını kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | SCADA´da gömülü script kod yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | SCADA´da alarm ve reçete işlemlerini istenildiği şekilde projeye uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | SCADA´ya giriş ve SCADA´da yeni bir proje oluşturmak | |
2 | SCADA etiket yapıları | |
3 | Görsel tasarım ekranını kullanmak | |
4 | Görsel tasarım ekranını kullanmak | |
5 | SCADA ile simülasyon üzerinden çalışmak | |
6 | PLC/SCADA haberleşmesi üzerinden çalışmak | |
7 | Gerçek ve geçmiş zamanlı trend grafikleri elde etmek | |
8 | Gerçek ve geçmiş zamanlı trend grafikleri elde etmek | |
9 | Olaylar ve alarmlar | |
10 | Olaylar ve alarmlar | |
11 | Reçete yönetimi | |
12 | Reçete yönetimi | |
13 | Script kodların projelere uygulanması | |
14 | Script kodların projelere uygulanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | www.siemens.com/SCADA_manuel |
Ders Kaynakları | www.siemens.com/SCADA_manuel |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |