Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal İşaret İşleme | ELM 013 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sürekli ve ayrık sistemlerin analizi, analog işaretlerin örneklenmesi, sonlu ve sonsuz anlık darbe cevaplı süzgeç tasarımı, ses ve görüntü işleme hakkında yeterlilik kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Sayısal işaret işlemede geçerli olan kavramların öğrenilmesi. İşaret işlemenin farklı alanlardaki uygulamalarının incelenmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sürekli ve ayrık zamanlı işaret ve sistemleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Örnekleme teoremini ve nicelendirme işlemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | İşaret işlemcilerin üstünlüklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
4 | Gerçek zamanlı bir Sayısal işaret işleme bloğunu oluşturabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Ödev, |
5 | Ayrık zamanlı ve hızlı Fourier dönüşümlerini yapar. | Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Sayısal süzgeç tasarımı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Bir filtre bloğunun hangi yapıda gerçekleştirildiğini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Ses ve görüntü işlemede kullanılan teknikleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal işaret işleme ve avantajları. | 1 |
2 | Sayısal işaret işlemede kullanılan teknikler. Korelasyon, konvolüsyon, dijital filtreler, ayrık transformlar ve modülasyon. | 1 |
3 | Gerçek-zamanlı işaret işleme. Üstünlükleri. | 1 |
4 | Analog sinyallerin sayısala dönüştürülmesi. Örnekleme teoremi. | 1,2,3 |
5 | Örnekleme frekansının tayini. Nyquist frekansı. Giriş filtresi. | 1,2,3 |
6 | Nicelendirme işleminin gerçekleştirilmesi. Nicelendirme hataları. | 1,2,3 |
7 | Sayısal işaretin tekrar analog hale dönüştürülmesi. Çıkış filtresinin özellikleri ve kullanılma amaçları. | 1,2,3 |
8 | ADC ve DAC’ların temel özellikleri. Karşılaşılan problemler ve çözümleri. | 1 |
9 | Ara Sınav | 1 |
10 | Sayısal işaret işlemciler. Özellikleri. | 1 |
11 | Ayrık zamanlı dönüşümler. Fourier serileri, Fourier dönüşümü, Ayrık Fourier dönüşümü ve aralarındaki dönüşümler. | 1,2,3 |
12 | Sayısal filtre tasarımı. Analog filtrelere olan üstünlükleri. | 1,2,3 |
13 | Filtre tasarımındaki adımlar. Sonlu vuru cevabı (FIR) filtreleri. | 1,2,3 |
14 | Sonsuz vuru cevabı (IIR) filtreleri. Farklı filtre yapıları. | 1,2,3 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; “İşaret İşleme Ders Notları”, SAÜ TEF, 2007. |
Ders Kaynakları | [2] Emmanuel J. Ifeachor, Barrie W. Jervis, “Dijital Signal Processing, A practical approach”, Addison-Wesley Publishing Company, UK, 1993. [3] Marven, C. and Ewers, G., “A simple approach to Digital Signal Processing”, Texas Instruments, UK, 1994. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |