Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal İşaret İşleme ELM 013 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sürekli ve ayrık sistemlerin analizi, analog işaretlerin örneklenmesi, sonlu ve sonsuz anlık darbe cevaplı süzgeç tasarımı, ses ve görüntü işleme hakkında yeterlilik kazandırmak.
Dersin İçeriği Sayısal işaret işlemede geçerli olan kavramların öğrenilmesi. İşaret işlemenin farklı alanlardaki uygulamalarının incelenmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sürekli ve ayrık zamanlı işaret ve sistemleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Örnekleme teoremini ve nicelendirme işlemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 İşaret işlemcilerin üstünlüklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Gerçek zamanlı bir Sayısal işaret işleme bloğunu oluşturabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Ödev,
5 Ayrık zamanlı ve hızlı Fourier dönüşümlerini yapar. Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
6 Sayısal süzgeç tasarımı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
7 Bir filtre bloğunun hangi yapıda gerçekleştirildiğini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
8 Ses ve görüntü işlemede kullanılan teknikleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayısal işaret işleme ve avantajları. 1
2 Sayısal işaret işlemede kullanılan teknikler. Korelasyon, konvolüsyon, dijital filtreler, ayrık transformlar ve modülasyon. 1
3 Gerçek-zamanlı işaret işleme. Üstünlükleri. 1
4 Analog sinyallerin sayısala dönüştürülmesi. Örnekleme teoremi. 1,2,3
5 Örnekleme frekansının tayini. Nyquist frekansı. Giriş filtresi. 1,2,3
6 Nicelendirme işleminin gerçekleştirilmesi. Nicelendirme hataları. 1,2,3
7 Sayısal işaretin tekrar analog hale dönüştürülmesi. Çıkış filtresinin özellikleri ve kullanılma amaçları. 1,2,3
8 ADC ve DAC’ların temel özellikleri. Karşılaşılan problemler ve çözümleri. 1
9 Ara Sınav 1
10 Sayısal işaret işlemciler. Özellikleri. 1
11 Ayrık zamanlı dönüşümler. Fourier serileri, Fourier dönüşümü, Ayrık Fourier dönüşümü ve aralarındaki dönüşümler. 1,2,3
12 Sayısal filtre tasarımı. Analog filtrelere olan üstünlükleri. 1,2,3
13 Filtre tasarımındaki adımlar. Sonlu vuru cevabı (FIR) filtreleri. 1,2,3
14 Sonsuz vuru cevabı (IIR) filtreleri. Farklı filtre yapıları. 1,2,3
Kaynaklar
Ders Notu [1] Eskikurt, Halil İbrahim; “İşaret İşleme Ders Notları”, SAÜ TEF, 2007.
Ders Kaynakları [2] Emmanuel J. Ifeachor, Barrie W. Jervis, “Dijital Signal Processing, A practical approach”, Addison-Wesley Publishing Company, UK, 1993.
[3] Marven, C. and Ewers, G., “A simple approach to Digital Signal Processing”, Texas Instruments, UK, 1994.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5