Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşaretler ve Sistemler ELM 301 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ZAHİD YILDIZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ZAHİD YILDIZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sürekli ve ayrık zaman işaret ve sistem kavramlarını ve özelliklerini öğrenmek. Sürekli ve ayrık zamanlı işaret ve sistemlerin analiz yöntemlerini kavramak.
Dersin İçeriği İşaretlerin değerleri, özellikleri ve sınıflandırılması, Sürekli ve ayrık zamanlı işaret çeşitleri, Sistemler, özellikleri ve sınıflandırılması, Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin türleri, özellikleri ve matematiksel denklemlerle gösterimleri, Örnekleme, sürekli ve ayrık zamanda konvolüsyon, Laplace dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları, Ters Laplace dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları, z-dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları, Ters z-dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları, Sürekli zamanda Foruier serileri, dönüşümü ve analizleri, Ayrık zamanda Foruier serileri, dönüşümü ve analizleri, İşaret ve sistemlerin frekans analizleri, Durum uzayı kavramları, gösterimleri ve çözümleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sürekli ve ayrık zaman işaretlerini, bunlara ilişkin kavramları ve özellikleri değerlendirir ve bunları uygulamalarda kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Laplace dönüşümlerini etkin bir şekilde işaret/sistem analizinde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 z-dönüşümlerini etkin bir şekilde işaret/sistem analizinde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Fourier dönüşümlerini etkin bir şekilde işaret/sistem analizinde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 İşaret ve sistemleri çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşaretlerin değerleri, özellikleri ve sınıflandırılması
2 Sürekli ve ayrık zamanlı işaret çeşitleri
3 Sistemler, özellikleri ve sınıflandırılması
4 Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin türleri, özellikleri ve matematiksel denklemlerle gösterimleri
5 Örnekleme, sürekli ve ayrık zamanda konvolüsyon
6 Laplace dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları
7 Ters Laplace dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları
8 z-dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları
9 ARASINAV
10 Ters z-dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları
11 Sürekli zamanda Foruier serileri, dönüşümü ve analizleri Veri toplama, zaman-frekans analizi
12 Ayrık zamanda Foruier serileri, dönüşümü ve analizleri Veri toplama, zaman-frekans analizi
13 İşaret ve sistemlerin frekans analizleri Veri toplama, zaman-frekans analizi
14 Durum uzayı kavramları, gösterimleri ve çözümleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] H.P. Hsu (Çev. Veysel Silindir/ Erkan Afacan/ M. Timur Aydemir/ Hasan Dağ ) Sinyaller ve Sistemler / Schaum´s Outlines, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul, 2002
Ders Kaynakları [1] M.H. Hayes (Çev. Erhan Akın ) Sayısal İşaret İşleme / Schaum´s Outlines, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul, 2000
[2] Signals and systems, A.V. Oppenheim, A. S. Willsky, 1998
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4