Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Tesisleri ELM 030 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN VARAN
Dersi Verenler Doç.Dr. FARUK YALÇIN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Elektrik tesislerinin tasarımında, bu tesislerde olabilecek kaçak akımların, insan hayatı, yangın tehlikesi ve cihazlar üzerindeki etkilerini kavramak ve bunlara karşı güvenlik ve koruma uygulamalarını ve araçlarını tasarlamak.
Dersin İçeriği Koruma ve güvenlik kavramları, şebeke türleri, hata türleri, hata hesapları, koruma cihazları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektriksel arıza kavramını açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Arızaların neden olabileceği tehlikeleri sınıflandırır, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Sınav , Ödev,
3 Arıza büyüklüklerinin hesaplarını yapabilir, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 ) Korumanın esaslarını belirleyerek uygun koruma yöntem ve cihazını seçer, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Sınav , Ödev,
5 Konu ile ilgili güncel problemlere analitik çözüm üretir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Koruma ve Güvenlik Kavramları
2 Şebeke Türleri
3 Topraklama; işlevi, tanımlar, topraklayıcılar
4 Hata; tanımlar, hata akımı devresi, can ve yangın tehlikeleri
5 Koruma Yöntemleri;genel tanımlar
6 Koruma Sistemleri; genel tanımlar
7 Seri Elemanlar; Sigorta, Kesici, Ayırıcı, Anahtar
8 Ölçme; ölçü trafoları
9 Aşırı Akım Röleleri
10 Röle Koordinasyonu
11 Mesafe Koruması
12 Diferansiyel Koruma
13 Kısa Devre Arızaları; simetrik üç fazlı
14 Kısa Devre Arızaları; asimetrik: faz-toprak, faz-faz, faz-faz-toprak
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Prof. Dr. İsmail Kaşıkçı, Elektrik Tesisleri Temel El Kitabı,Birsen Yayınevi, 2008,
“Elektrik Tesislerinde Güvenlik ”, Prof.Dr.M.Bayram, EMO-2004
“Power System Protection”, PM ANDERSON, Mc-Graw-Hill, 1988
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Ödev 8
2. Ödev 8
3. Ödev 9
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 4 8
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5