Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayarlı Görme | ELM 027 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAŞİT KÖKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. RAŞİT KÖKER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstride otomasyon sistemlerinde bilgisayar görmesi düzeneklerine sürekli ihtiyaç duyulmaktadir. Özellikle parça sayma;, kalite kontrol gibi uygulamalar bilgisayar görmesi ile yapilmaktadir. Bu derste ögrencilerin görüntü islemeyi ögrenip, endüstriyel bir uygulamaya yönelik bir bilgisayar görmesi yazilimini; yapabilmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bilgisayar görmesine giris. Temel kavramlar. Görüntü matrisinin olusturulmasi;, komsuluk prensipleri. Bilgisayar görmesi yazilim ve donanim mimarisi. Gri, binary ve renkli görüntü isleme. Nicemleme, filtreleme. Kenar belirleme. Özellik çikartimi. 3 boyutlu bilgisayar görmesinin temelleri. Uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar görmesi temel algoritmaları bilir ve kodlayabilir. | Anlatım, | Sınav , |
2 | Bilgisayar görmesi donanım elemanlarını tanır. | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
3 | Siniflandirma algoritmalarini ogrenir. | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
4 | Nesne tanima ve siniflandirma algoritmalari ile problem cozer. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
5 | Endustride karsilasilan genel sorunlar icin yaklasimlar getirir | Anlatım, Soru-Cevap, | Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar görmesine giriş | Ders Slaytları |
2 | Bilgisayar görmesi sisteminin donanım ve yazılımsal yapısı | Ders Slaytları |
3 | Görüntü matrisinin oluşturulması, komşuluk prensipleri | Ders Slaytları |
4 | Gri seviyeli görüntü işleme, İkili görüntü işleme, renkli görüntü işleme, farkları kullanım yerleri | Ders Slaytları |
5 | Nicemleme, eşikleme, histogram, gürültü azaltma teknikleri. | Ders Slaytları |
6 | Kenar belirleme, köşe belirleme | Ders Slaytları |
7 | Örüntü tanımaya yönelik görüntü analizi | Ders Slaytları |
8 | Piksel tabanlı operasyonlar | Ders Slaytları |
9 | Bilgisayar görmesi sınıflandırma uygulamalarında özellik çıkartımı | Ders Slaytları |
10 | Endüstriyel parça sınıflandırma ve kalite kontrolde görüntü işleme | Ders Slaytları |
11 | 3 boyutlu görüntü işlemenin temelleri | Ders Slaytları |
12 | Endüstriyel bilgisayar görmesi uygulamaları- sunumlar | Örnek uygulamalar |
13 | Örnek uygulamalar - sunumlar | Örnek uygulamalar |
14 | Örnek uygulamalar - sunumlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. GONZALEZ R.C., WOODS R.E., and ADDINS S.L., Digital Image Processing Using Matlab, Pearson Education Inc., New Jersey, 2004. 2. LOW A., Introductory Computer Vision and Image Processing, McGrow-Hill, 1991, ENGLAND. 3. AWCOCK G.J. and THOMAS R., Applied Image Processing, McGrow-Hill, Inc., 1996. 4. JAHNE B., Digital Image Processing, Springer-Verlag, 2005, Netherlands. 5. DAVIES, E.R., Machine vision: Theory, Algorithms, Practicalities, Academic Pres, 1997. 6.. UMBAUGH S. E., Computer Vision and Image Processing, Prentice-Hall, 1998, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Proje / Tasarım | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |