Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Denetim Sistemleri | ELM 001 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ELM305 DENETİM SİSTEMLERİ dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZGİN KAÇAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Yasin CANTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı, öğrenenlere; sayısal(ayrık zaman) denetim sistemlerinde kullanılan kavramlar, sayısal sistemlerin test edilmesinde kullanılan gereçler, sayısal sistem modellerinin elde edilmesi, sayısal sistem cevaplarının elde edilmesi, sayısal sistem benzetimlerinin paket programlar kullanılarak (MATLABda) yapılması, sayısal sistemlerin karalılık testleri, sayısal denetleyici çeşitleri ve tasarımı hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | 1. Ayrık zaman sistemlere giriş ve örnekleme teorisi. 2. Ayrık zaman dönüşümü(Z dönüşümü) 3. Ayrık zaman sistemlerin blok diyagram çıkarımı. 3. Ayrık zaman transfer fonksiyonu elde etme. 4. Ayrık zaman sistem cevapları. 5. Ayrık zaman sistem kararlılığı ve test işlemleri. 6. Köklerin yer eğrisi ve Bode eğrileri ile sayısal denetim sistemi tasarımı. 7. Ayrık zaman denetleyici tasarımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ayrık zaman sistemleri ve örnekleme teorisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Ayrık zaman blok diyagram elde etme ve sadeleştirmesini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Ayrık zaman sistemlerin transfer fonksiyonunu elde eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Ayrık zaman sistem cevaplarını elde eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Ayrık zaman sistemlerin kararlılık analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Köklerin yer eğrisini çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Bode diyagramını elde eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Ayrık zaman denetleyici tasarımı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayrık zaman sistem tanımı ve örnekleme teoremi. | |
2 | Z dönüşümü ve özellikleri. | |
3 | Z dönüşümü ve özellikleri. | |
4 | Ayrık zaman sistemlerin blok diyagramları ve örnek uygulamalar | |
5 | Ayrık zaman sistemlerin blok diyagramları ve örnek uygulamalar | |
6 | Ayrık zaman sistem cevapları | |
7 | Ayrık zaman sistem cevapları ve performans analizi. | |
8 | Ayrık zaman sistemlerde karalılık kavramı ve test işlemleri. | |
9 | Ayrık zaman sistemlerde karalılık kavramı ve test işlemleri. | |
10 | Köklerin yer eğrisi ile ayrık zaman denetim sistemi tasarımı | |
11 | Köklerin yer eğrisi ve Bode eğrisi ile ayrık zaman denetim sistemi tasarımı | |
12 | Bode eğrisi ile ayrık zaman denetim sistemi tasarımı | |
13 | Durum uzay formunda ayrık zaman denetim sistemi tasarımı | |
14 | Durum uzay formunda ayrık zaman denetim sistemi tasarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ders notları, A.F.Boz |
Ders Kaynakları | [2] Ogata, Katsuhiko, Discrete Time Control Systems, Prentice Hall International, 1987. [3] Franklin, G., Powell J.D., Workman, M., Digital Control of Dynamic Systems, Third Edition, Addison Wesley, 1998. [4] Chen, Chi-Tsong , Analog and Digital Control System Design, Sounders College Publishing, 1993. [5] Sarıoğlu, Kemal., Digital Kontrol Sistemleri, Sistem yayıncılık, 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |