Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüksek Gerilim Tekniği ELM 004 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN VARAN
Dersi Verenler Doç.Dr. METİN VARAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı yüksek gerilim alanında olayların tanımlanması ve elemanların tanıtılması, temel teorilerin nasıl geliştirildiğinin gösterilmesi denilebilir.
Dersin İçeriği Elektrik alanı temel denklemleri, Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinin delinme bakımından incelenmesi, Çok tabakalı ve çok yalıtkanlı elektrot sistemlerinin incelenmesi. Gaz, Sıvı ve Katı Yalıtkan Maddelerde Boşalma Olayları, Aşırı gerilimler ve bunlara karşı önlemler.Yüksek Gerilimin Üretilmesi ve Ölçülmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu dersin genel amacı yüksek gerilim alanında olayların tanımlanması ve elemanların tanıtılması, temel teorilerin nasıl geliştirildiğinin gösterilmesi denilebilir. Anlatım, Sınav ,
2 Yüksek gerilim alanında gerilimin artarken izolasyonun bir problem olduğu gerçeğini ve çözüm yolunu kavramak, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Sınav , Ödev,
3 Yüksek gerilimin zararsız olarak kontrolu becerisini edinmek, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Sınav ,
4 Yüksek gerilimde koruma aygıtlarının önemini ve çalışmasını değerlendirmek. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Statik Elektrik Alanının Temel Denklemleri
2 Düzlemsel Elektrot Sistemleri
3 Eş Merkezli Küresel Elektrot Sistemleri
4 Eş Eksenli Silindirsel Elektrot Sistemleri
5 Tabakalı Elektrot Sistemleri
6 Düzlemsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri
7 Küresel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri
8 Silindirsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri
9 Boşalma Olayları
10 Boşalma Olayları
11 Boşalma Olayları
12 Aşırı Gerilimler ve Bunlara Karşı Koruma
13 Aşırı Gerilimler ve Bunlara Karşı Koruma
14 Yüksek Gerilimin Üretilmesi ve Ölçülmesi
Kaynaklar
Ders Notu M. S. Naidu, V. Kamaraju, High Voltage Engineering, Tata McGraw-Hill Education, 2004
E. Kuffel, W. S. Zaengl, J. Kuffel, High Voltage Engineering: Fundamentals,Newnes, 2000
Ders Kaynakları Prof. Dr. Muzaffer Özkaya, Yüksek Gerilim Tekniği Cilt: 1, (Statik Elektrik Alanı ve Boşalma Olayları),Birsen Yayınevi,2000
Prof. Dr. Muzaffer Özkaya,Yüksek Gerilim Tekniği Cilt:2,Birsen Yayınevi,2005,
Celal Kocatepe, Oktay Arıkan, Özcan Kalenderli, Çözümlü Problemlerle Yüksek Gerilim Tekniği Cilt: 1,Birsen Yayınevi,2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 12 12
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5