Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Entegre Devre Tasarımı | ELM 023 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AKİF AKGÜL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Entegre yapım teknikleri, analog ve sayısal entegre tasarım ve yapım yöntemleri, VLSI entegrelerin tasarım ve benzetim yöntemiyle oluşturulması, sayısal sistemlerin entegre devre olarak gerçekleştirilmesi bilgi ve becerilerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Entegre devre tasarım yöntemlerinin incelenmesi. Tasarımda kullanılan farklı mimarilerin incelenmesi ve sayısal bir tasarımın programlanabilir yapılar üzerinde benzetim yöntemiyle gerçeklenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Entegre devre üretim tekniklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Analog ve sayısal entegre tasarım ve yapım yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | VLSI tasarımda kullanılan mimarileri ve yapıları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
4 | Programlanabilir mimarileri tanır ve yapılarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
5 | Örnek bir sayısal bir devre tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
6 | Tasarlanan sayısal entegre veya sistemi bilgisayar ortamında belirlediği bir programlanabilir yapı üzerinde sanal olarak simüle eder. | Grup Çalışması, Benzetim, Deney / Laboratuvar, | Proje / Tasarım, |
7 | Simülasyon sonuçlarını inceler ve analizini yapar. | Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, | Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Entegre devre tasarım yöntemleri; uygulama yaklaşımları. | [1] |
2 | ASIC kavramı ve tasarım mimarisi; fiziksel yapı, elemanların tasarımı ve kullanımı. | [1] |
3 | Tasarım sentezleme, entegre devre test yöntemleri. | [1] |
4 | Temel tasarım süreci. Şematik Çizim ve Donanım Tanımlama Dilleri ile Tasarım | [1] |
5 | VLSI teknolojisi; devre küçültme, VLSI tasarımın gelişimi ve akışı. | [1] |
6 | CMOS üretim aşamaları; katman oluşturma, oksitleme, difüzyon, maskeleme, aşındırma, metalizasyon katmanı ve protokolleri. | [1] |
7 | CMOS teknolojisi; temel CMOS içerikleri, tersleyiciler, anahtarlar, ardışıl devreler, çoklayıcılar, azlayıcılar, Flip/Floplar. | [1] |
8 | Programlanabilir lojik elemanların tarihsel gelişimi. PLA, PAL ve PROM. | [1] |
9 | Ara Sınav | |
10 | Gelişmiş PLD yapılarının incelenmesi. SPLD, EPLD ve CPLD. | [1] |
11 | Alan Programlanabilir Kapı Dizileri (FPGA) mimarisinin incelenmesi. | [1] |
12 | FPGA programlama teknolojileri. SRAM, EPROM ve Antisigorta yapıları. | [1] |
13 | FPGAlerde temel bloklar. CLB, Arabağlantı hatları ve anahtar matrisi. | [1] |
14 | VHDL programlama dili ve CAD programları desteğiyle örnek bir devrenin tasarlanması. | [1] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; Entegre Devre Tasarımı Ders Notları, SAÜ, 2011. |
Ders Kaynakları | [2] Rabaey, J.M., Digital Integrated Circuits, Prentice-Hall International (UK) Ltd., London, 1996. [3] Trimberger, S., Field-Programmable Gate Array Technology, Kluwer Academic Publishers, Boston, USA, 1994. [4] Weste, N. and Eshraghian, K., Principles of CMOS VLSI Design, Addison-Wesley Publishing Company, USA, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Proje / Tasarım | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |