Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri TRZ 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OĞUZ TÜRKAY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Serkan POLAT
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nitel araştırma mantığını aktarmak ve derinlemesine bilgi elde etme yollarını araştırmalarda kullanılmak üzere öğretmek
Dersin İçeriği İstatistiksel veya sayısal olmayan verilerle çalışmayı ifade eden nitel araştırma yöntemleri sosyal bilimler için ilginç ve şaşırtıcı bulguları keşfetmeye yarayan bir araçtır. Daha küçük örneklemlerle büyük daha büyük sonuçlar ifade etmeye yarar. Anlatıları, itiraflar, etnografya, demografik çalışmalar, vaka çalışmaları ve son zamanlarda, odak gruplar toplum ve birey açısından derinlemesine bilgi ve kaşiflre yapmamıza katkıda bulunur.
Bu dersin temel amacı, temel bilgi ve analiz yöntemlerinin yanında öğrencilere nitel araştırma projeleri hazırlatarak nitel yöntemi kavramalarını sağlamaktır. Toplanılan veriler sınıf ortamında tartışılarak analiz edilecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel araştırmanın nicel araştıramdan farkını örnekler
2 Nitel araştırma tekniklerini sayar ve tanımlar
3 Nitel araştırma tekniklerinden birisi veya birkaçını uygulamalı olarak yapar
4 Nitel araştırmanın raporlanmasını bilir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel Araştırmanın Yeri
2 Nitel Araştırmanın Desenleri
3 Nitel Araştırma Süreci
4 Nitel Araştırmada Örneklem
5 Görüşme
6 Odak Grup Görüşmesi
7 Gözlem
8 Doküman İncelemesi
9 Mecazlar Yoluyla Veri Toplama
10 Nitel Veri Analizi
11 Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik
12 Örnek Olay Çalışması
13 Eylem Araştırması
14 Nitel Araştırma Sonuçlarının Analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Prof. Dr. Ali YILDIRIM & Prof. Dr. Hasan ŞİMŞEK ?Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri? 6.

Eckert, Andreas and Adam Jones (2002). Introduction: Historical Writing about Everyday Life. Journal of African Cultural Studies, 15(1):5-16.

Eggan, Fred (1954). Social Anthropology and the Method of Controlled Comparison. American Anthropologist, New Series, 56(1):743-763.

Ellwood, Charles A. (1924). Scientific Methods of Studying Human Society. Journal of Social Forces, 2(3):328-332.

Van Maanen, John (1979). Reclaiming Qualitative Methods for Organizational Research: A Preface. Administrative Science Quarterly, 24(4):520-526.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Turizm işletmeciliğinin disiplinler arası yapısı bağlamında farklı disiplinlerin bakışı ile oluşturulan bilimsel bilgiye ve sektör yapısı ve gerçekleri hakkında bilgiye sahiptir. X
2 Karar, uygulama ve davranışlarında turizm alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir. X
3 Turizm alanına ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. X
4 Turizm işletmeciliği alanında bir çalışma kapsamında bağımsız bir şekilde bilimsel araştırma sürecinden geçerek bilgiye ulaşır. X
5 Turizm işletmeciliği alanında yürütülecek olan projelerde görev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir. X
6 Turizm işletmeleri yada bu alanda bilgi üreten diğer kurumlar (üniversiteler, okullar gibi) için vizyon, amaç ve hedef belirler. X
7 Turizm işletmeciliği alanı ile ilgili bilimsel literatürü takip eder. X
8 Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı dairesinde bütün bilimsel verilerden olduğu gibi alanındaki örneklerden de yararlanmak suretiyle en iyi uygulamalara ulaşır. X
9 Turizm işletmeciliği ile ilgili edindiği bilgi, düşünce ve önerilerini işletme yöneticilerine veya akademik kanallarla toplumun ilgili kesimlerine, alanı ile ilgili mesleki ve sivil toplum kuruluşlarına, kamuoyuna yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
10 Turizm işletmeciliği alanına ilişkin çalışma yapan akademisyenler ve araştırma kuruluşları ile iletişim kurar, araştırma projelerinde görev alır ve deneyim ve birikimini paylaşarak çıktıya dönüştürür. X
11 En az bir yabancı dili akademik düzeyde kullanır. X
12 Çalışma alanlarına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
13 Turizmin kendine özgü yapısından kaynaklı sorunlara karşı özgün çözüm önerileri getirir. X
14 Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlerine uygun davranmanın yanında, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve sektörün bu konularda çözüm üretmesine katkı sağlayacak çalışmalar yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6