Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimlerde İleri Araştırma Yöntemleri | TRZ 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET SARIIŞIK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET SARIIŞIK, |
Dersin Yardımcıları | ARŞ.GÖR.Serkan POLAT |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrenciye sosyal bilimlerde kullanılan ileri araştırma yöntemlerini tanıtmaktır. Spesifik olarak sosyal bilim felsefesini ele almadan önce, esas olarak doğa bilimleri çerçevesinde tartışılan bilim felsefesi konuları üzerinde de durulacaktır. Bu sosyal bilim düşüncesi ve ampirik araştırma arasında bağlantıları ihmal etmeden gerçekleştirilmeye çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste öncelikle, bilim felsefesi ile ilgili genel bilgiler verilecektir. Daha sonra sosyal bilimlerin gelişimi incelenecektir. Bunu takiben araştırma konusu seçimi başta olmak üzere araştırma süreci anlatılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1) Sosyal bilim felsefesi hakkında genel bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | 2) Bilimsel araştırmalarda kaynak kullanma ve atıf verme konularında yetkin olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | 3) Araştırma önerisi geliştirebilme, başından sonuna araştırma sürecini tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | 4) Nitel ve Nicel araştırma tekniklerinden en az birini kullanabilme becerisine ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | 5) SPSS istatistik yazılımını kullanarak veri analizi eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | 6) Sosyal bilim araştırmalarında toplumsal duyarlılık ve etik bilincine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi kavramı ve türleri; Bilim ve diğer bilgi türleri arasındaki ilişki; | Altunışık vd. 1. Bölüm, Chalmers, 1. Bölüm |
2 | Pozitivizm ve eleştirisi; Popper ve Yanlışlamacılık | Altunışık vd. 1. Bölüm, Chalmers, 2-6. Bölümler |
3 | Paradigma kavramı (Popper); Araştırma Programları (Lakatos) | Chalmers, 7-9. Bölümler, Kuhn, Serdar |
4 | Sosyal bilimlerin doğuşu ve gelişimi; sosyal bilimlerde pozitivist ve pozitivist-ötesi yaklaşımlar; | Altunışık vd. 1. Bölüm, Yıldırım, 1-2. Bölümler |
5 | Kuram, hipotez; varsayım kavramları; tümdengelim ve tümevarım; | Altunışık vd. 2. Bölüm |
6 | Araştırma konusu seçimi; araştırma taslağı ve teklifi; araştırmanın sınırlılıklarının belirlenmesi, kaynak arama-tarama. | Altunışık vd. 2-3. Bölümler, Yıldırım, 3. Bölüm |
7 | Örnekleme tanımı, türleri ve teknikleri; araştırmada güvenilirlik ve geçerlilik; ölçekler | Altunışık vd.5-6 Bölümler |
8 | Nitel ve nicel veri toplamaya genel bir bakış; anket tekniği; anket tekniğinin avantaj ve dezavantajları; anket hazırlanması; anketlerin değerlendirilmesi ve yorumu. | Altunışık vd.4 . Bölüm |
9 | ARASINAV | |
10 | Görüşme tekniği; gözlem | Altunışık vd.5-6 . Bölüm, Yıldırım, 4-5. bölümler |
11 | Örnek olay yöntemi | Altunışık vd. 10. Bölüm, Yıldırım, 8.Bölüm |
12 | İçerik analizi | Bilgin |
13 | SPSS I | Altunışık vd. 11-12. Bölüm |
14 | SPSS II | Altunışık vd. 13. Bölüm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Adapazarı: Değişim Bilgin, Nuri, (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi, Ankara: Siyasal Kitabevi. Chalmers, Alan, (2008), Bilim Dedikleri: Bilimin Doğası, Statüsü ve Yöntemleri Üzerine Bir Değerlendirme, İstanbul: Paradigma Gulbenkian Komisyonu (1996), Sosyal Bilimleri Açın, çev. Şirin Tekeli, İstanbul: Metis. Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek (1999), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Şeçkin |
Ders Kaynakları | Akademik Dergiler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Turizm işletmeciliğinin disiplinler arası yapısı bağlamında farklı disiplinlerin bakışı ile oluşturulan bilimsel bilgiye ve sektör yapısı ve gerçekleri hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Karar, uygulama ve davranışlarında turizm alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Turizm alanına ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
4 | Turizm işletmeciliği alanında bir çalışma kapsamında bağımsız bir şekilde bilimsel araştırma sürecinden geçerek bilgiye ulaşır. | X | |||||
5 | Turizm işletmeciliği alanında yürütülecek olan projelerde görev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
6 | Turizm işletmeleri yada bu alanda bilgi üreten diğer kurumlar (üniversiteler, okullar gibi) için vizyon, amaç ve hedef belirler. | X | |||||
7 | Turizm işletmeciliği alanı ile ilgili bilimsel literatürü takip eder. | X | |||||
8 | Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı dairesinde bütün bilimsel verilerden olduğu gibi alanındaki örneklerden de yararlanmak suretiyle en iyi uygulamalara ulaşır. | X | |||||
9 | Turizm işletmeciliği ile ilgili edindiği bilgi, düşünce ve önerilerini işletme yöneticilerine veya akademik kanallarla toplumun ilgili kesimlerine, alanı ile ilgili mesleki ve sivil toplum kuruluşlarına, kamuoyuna yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
10 | Turizm işletmeciliği alanına ilişkin çalışma yapan akademisyenler ve araştırma kuruluşları ile iletişim kurar, araştırma projelerinde görev alır ve deneyim ve birikimini paylaşarak çıktıya dönüştürür. | X | |||||
11 | En az bir yabancı dili akademik düzeyde kullanır. | X | |||||
12 | Çalışma alanlarına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
13 | Turizmin kendine özgü yapısından kaynaklı sorunlara karşı özgün çözüm önerileri getirir. | X | |||||
14 | Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlerine uygun davranmanın yanında, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve sektörün bu konularda çözüm üretmesine katkı sağlayacak çalışmalar yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |