Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlıda Sanat ve Mimari OMM 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF BİLGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Mahmut Cihat İZGİ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mimarlık başta olmak üzere Osmanlı sanatının kronolojisi ve üslup özelliklerinin aktarılması
Dersin İçeriği Osmanlı mimarisinin kaynakları, gelişimi, yapı tipleri, mimariye bağlı süsleme, el sanatları, sanatçı teşkilatları ve örgütlenme.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devleti’nde sanat alanındaki gelişmeleri takip eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Performans Görevi,
2 Osmanlı Devleti’ndeki mimarî akımları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
3 Osmanlı Devleti’nde sanat alanında değişimlere neden olan akımları tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 Osmanlı sanat ve mimarisi ile İslam devletlerinin mimarisini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konunun sınırları ve Osmanlı sanatına giriş
2 Erken Osmanlı sanatı kavramı, kronoloji
3 Erken dönem Osmanlı mimarisinde, cami mimarsi ve plan tipleri, malzeme ve teknik.
4 Külliyeler ve türbe mimarisi
5 Kamu yapıları, medrese, han, hamam, bedestenler
6 Erken Osmanlı döneminde mimariye bağlı süsleme
7 Klasik Osmanlı dönemi mimarisi
8 Mimar Sinan’ın hayatı, sanat anlayışı
9 ARASINAV
10 Mimar Sinan kronolojisi
11 Osmanlıda küçük el sanatları ve halıcılık
12 Kitap sanatları
13 Batılılaşma dönemi Osmanlı sanatında üsluplar
14 Milli mimarlık ve Cumhuriyet döneminde sanat ve mimari
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları ASLANAPA Oktay., Osmanlı Devri Mimarisi,İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1985.
KUBAN Doğan., Osmanlı Mimarisi,İstanbul, 2007.
KURAN Abdullah., İlk Devir Osmanlı Mimarisinde Camii, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, 1964.
KURAN Abdullah., Anadolu Medreseleri, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları;9, 1969.
AYVERDİ E.Hakkı-YÜKSEL İ.Aydın.,İlk 250 Senenin Osmanlı Mimarisi,İstanbul:İstanbul Fethi Derneği, 1976.
AYVERDİ, E. Hakkı., Osmanlı Mimarisinde Çelebi Mehmed Ve II. Murad Devri,2. Baskı, İstanbul: Fetih Cemiyeti Yayınları, 1989.
GABRIEL Albert., Bir Türk Başkenti Bursa, C.I-II, (çev.) Neslihan Er vd., Bursa: Osmangazi Belediyesi Yayınları, 2008.
Türkiye´de Vakıf Abideler ve Eski Eserler, C.I-V, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, 1983.
BARKAN, Ö.Lütfü., Şehirlerin teşekkül ve inkişaf tarihi bakımından Osmanlı İmparatorluğunda imaret sitelerinin kuruluşu ve işleyiş tarzına ait araştırmalar, İktisat Fakültesi Mecmuası, XXIII/1-2, (İstanbul 1962-63), s.239-296.
CEZAR Mustafa., Tipik Yapılarıyla Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, İstanbul 1985.
HUNBAY, Zeynep., Mimar Sinanın Eğitim Yapıları Medreseler, Darülkurralar, Mektepler, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, İstanbul: T.C. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü,1986.
AYVANSARAYÎ, H., Hadikat-ül Cevami; Cilt I-II,İstanbul: Matbaa-ı Âmire, 1281.
EZAR, Mustafa., Tipik Yapılariyle Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayını no:9, 1985.
CEZAR,Mustafa.,Sanatta Batıya Açılş ve Osman Hamdi,İstanbul,1971.
AREL Ayda.,18 .Yüzyıl İstanbul Mimarisinde Batılılaşma Süreci, İstanbul,1975
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6