Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Yazımı ve Yaklaşımlar YEN 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF BİLGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarih yazımının tarihsel süreç içerisinde nasıl şekillendiğini öğrenme
Dersin İçeriği Tarih yazıcılığı ve yaklaşımlarını ayrıntılı ele alma.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih yazıcılığının ortaya çıkışını ve gelişimini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Osmanlı kuruluş dönemi tarih yazıcılığının Türk tarih yazıcılığındaki yerini belirler Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Modern dönem öncesi Osmanlı Tarih yazıcılığını değerlendirir Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Dünyadaki tarih okullarını tanır Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
5 Alman ve Avusturya tarihçilerinin Türk tarihçiliği üzerindeki etkilerini tartışır Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Sınav ,
6 İngiliz ve Amerikan tarihçilerinin Türk tarihçiliği üzerindeki etkilerini analiz eder Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih yazımının ortaya çıkışı [1] Sayfa 1-10
2 Kuruluş dönemi Osmanlı tarih yazıcılığı [8] Sayfa 39-73
3 16. ve 17. yüzyıllarda Osmanlı tarih yazıcılığı [8] Sayfa 73-119
4 Vakanüvislik [2] Sayfa 271-287
5 Dünyada ve Türkiye’de tarih yaklaşımları [3] Sayfa 27-49
6 Alman tarihçi okulu [4] Sayfa 7-38
7 Avusturya çevresi [4] Sayfa 39-73
8 Annales Okulu [5] Sayfa 29-109
9 ARASINAV
10 Annales Okulu’nun Türkiye’deki etkileri [5] Sayfa 7-28
11 İngiliz tarih felsefecilerinin görüşleri [6] Sayfa 33-101
12 Amerikan tarihçilerinin görüşleri [7] Sayfa 3-45
13 Tartışma ve değerlendirme
14 Sonuç: Tarihe nasıl yaklaşmalıyız?
Kaynaklar
Ders Notu 1- Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Kubbealtı, İstanbul 1995.
2- Bekir Kütükoğlu, Vekayinüvis, c: XIII, ss. 271-287.
3- İlhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Dost Kitapevi, Ankara 1997.
4- Emre Bağce, Frankfurt Okulu, İstanbul 2006.
5- Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, Ankara 2002.
6- R. G. Collingwood, Tarih felsefesi Üzerine Denemeler, İstanbul 2000.
7- Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, Ankara 1995.
8- Söğüt’ten İstanbul’a, Ankara 2000.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6