Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Safeviler ve Azerbaycan YEN 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi RECEP YAŞA,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Safevi Devletinin mahiyeti ve Türk tarihi içindeki yerini öğrenme
Dersin İçeriği Safevilerin siyasi, sosyal ve ekonomik ve diğer devletlerle ilişkileri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Safevi devletinin kuruluşunda rol oynayan etmenleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Safevi-Osmanlı ilişkilerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Safevilere ilişkin genel bilgiler edinir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Safevi devleti ile diğer devletler arasındaki farkı açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
5 Safevi devletinin kuruluşunda rol oynayan oymakları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Safevi devletinin dini ve kültürel ilişkileri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Amacı, Kaynakları ve Azerbaycan [7] Sayfa 91-118
2 Safevilerin yükselişinin kökenleri (Erdebildeki Sufi tarikat, şeyhlikten şahlığa) [1] Sayfa 1-14
3 Safevileri oluşturan Türkmen oymakları ve Anadolu [1] Sayfa 85-104
4 Şah İsmail, Safevi devletinin kuruluşu ve Azerbaycan [6] Sayfa 54-69
5 Şah İsmail ve Osmanlı-Safevi ilişkileri [3] Sayfa 75-157
6 Şah Tahmasb ve faaliyetleri [8] Sayfa 638-640
7 Şah II. İsmail ve Osmanlı-Safevi İlişkileri [2] Sayfa 17-25
8 Sultan Muhammed devri [1] Sayfa 110-146
9 ARASINAV
10 Şah Abbas devri [2] Sayfa 142-192
11 Şah Safi devri [5] Sayfa 348-350
12 Şah II. Tahmasb devri ve Safevilerin sonu [9] Sayfa 8-20
13 Safevilerde kültür ve medeniyet [5] Sayfa 550-554
14 Safevilerde devlet teşkilatı, değerlendirme [5] Sayfa 554-557
Kaynaklar
Ders Notu [1] Faruk Sümer, Safevi Devletinin Kuruluşu ve Gelişmesinde Türklerin Rolü, Ankara 1976.
[2] Bekir Kütükoğlu, Osmanlı-İran Siyasi Münasebtleri, İstanbul 1962.
[3] Adel Allouche, Osmanlı-Safevi ilişkileri, İstanbul 2001.
[4] Walter Hinz, Uzun Hasan ve Şeyh Cüneyt, Ankara 1992.
[5] Fahamettin Başer, Safeviler, Doğuştan Günümüze İslam Tarihi, c: IX, İstanbul 1989.
[6] Tahsin Yazıcı, Safeviler, İA, c: X.
[7] Hell, Azerbaycan, İA, c: II
[8] Bekir Kütükoğlu, Tahmasb I, İA
[9] Münir Aktepe, 1720-1724 Osmanlı İran Münasebetleri, İstanbul 1970.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6