Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi İçinde Türk Devletleri ORT 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT KIRKPINAR,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türklerin İslamiyeti kabulleri ve ilk Müslüman Türk devletleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek.
Dersin İçeriği İslam öncesi Türk kültürü, Türklerin İslamiyeti kabulü, İlk Müslüman Türk devletleri, Türk İslam Kültürünün oluşumu ve genel özellikleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türklerin İslamiyeti kabul sürecinin anlaşılmasını sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 İslamiyeti kabul eden Türk devletlerinin kültürel özelliklerinin öğretir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 İlk Müslüman Türk Devletlerinin ortak özelliklerinin saptar Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
4 İlk Müslüman Türk Devletlerinin teşkilatlarını karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslamiyet öncesi Türk-Arap ilişkileri; Abbasiler dönemine kadar İslam dünyası ve Türkler
2 Abbasilerin kuruluşunda Türklerin rolü, ordu birliklerinde Türkler ve Samarra devri
3 Abbasiler dönemi Türklerin siyasi faaliyetleri
4 Abbasiler dönemi Türklerin merkez ve taşra teşkilatındaki idari faaliyetleri
5 Abbasiler dönemi vezirlik, valilik vd. idari görevlerde Türkler
6 Türklerin İslamiyeti kabulü; Karahanlılar
7 Karahanlıların İslamiyetin yayılmasındaki rolleri
8 Tolunoğulları, İhşidiler, Saciler
9 Ara Sınav
10 İtil (Volga) Bulgar Devleti
11 Gazneliler, Harezmşahlar
12 Türk-İslam Devletlerinde Teşkilat
13 Türk-İslam Devletlerinde Kültürel ve Bilimsel Faaliyetler
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Hüseyin G. Yurdaydın, İslâm Tarihi Dersleri, Ankara, 1971
2-Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara, 1993
3- Erol Güngör, Tarihte Türkler, İstanbul, 1997
4- Hakkı Dursun Yıldız (redaktör), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, c. 4, İstanbul, 1992
5- Akdes Nimet Kurat, IV. XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, Ankara, 1992
6- Laszlo Rasonyı, Tarihte Türklük, Ankara, 1993
7- Akdes Nimet Kurat, Rusya Tarihi, Ankara, 1990
8- İbrahim Kafesoğlu, Türk Millî Kültürü, İstanbul, 1997
9- Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihi, Ankara, 1991
10- Amelyan Pritsak, Karahanlılar, İslâm Ansiklopedisi, c. 4, İstanbul, 1967
11- Reşat Genç, Karahanlı Devlet Teşkilâtı, İstanbul, 1981
12- Peter B. Golden, Türk Halkları Tarihine Giriş, Ankara, 2002
13- Zekeriya Kitapçı, Saadet Asrında Türkler, Konya, 1993
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6