Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arşiv Metinleri YEN 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT HÜDAİ ŞENTÜRK,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türkçe Tarihi Belgeleri okuyup değerlendirmek.
Dersin İçeriği Arşivlerden yararlanma usul ve teknikleri, Arşiv Belgelerinin okunması ve tahlili.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Tarihi ile iegili orijinal kaynakları tanımak Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Osmanlı Tarihi ile iegili orijinal kaynaklardan nasıl yararlanılacağını anlatmak Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
3 Osmanlı Tarihi ile iegili orijinal kaynakları yorumlamak Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Belgeleri, aynı konuda yayınlanmış diğer bilgilerle karşılaştırmak ve eleştirmek Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Belgeleri, gerekli ilmî çalışmalarda kullanmak Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
6 Konuları aynı olan belgeleri biraraya getirmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Diplomatik kuralları: Belgelerin Tasnifi, Rükünleri hk. bilgi.
2 Arşivcilik Terimleri: Ferman, İrade, Telhis, Pençe, Buyduldu vb. hk bilgi.
3 Rika ile yazılmış belgelerin yazılış ve okunuşu.
4 Rika ile yazılmış belgelerin yazılış ve okunuşuna devam.
5 Talik ile yazılmış belgelerin yazılış ve okunuşu.
6 Talik ile yazılmış belgelerin yazılış ve okunuşuna devam.
7 Divanî ile yazılmış belgelerin yazılış ve okunuşu.
8 Divanî ile yazılmış belgelerin yazılış ve okunuşuna devam.
9 ARA SINAV
10 XV. yy. Osmanlıca Arşiv belgelerinin okunması.
11 XVI. yy. Osmanlıca Arşiv belgelerinin okunması.
12 XVII. yy. Osmanlıca Arşiv belgelerinin okunması.
13 XVIII. yy. Osmanlıca Arşiv belgelerinin okunması.
14 XIX. ve XX. yy. Osmanlıca Arşiv belgelerinin okunması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1) Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul.
2) M. Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İst. 1979.
3) Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İst. 1989.
4) Ali Aktan, Osmanlı Paleografyası ve Siyasi Yazışmalar, İstanbul 1995.
5) Mahmud Yazır, Eski Yazıları Okama Anahtarı, VGM yay., Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6