Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Epistemoloji FDI 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KEMAL BATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çağdaş dini epistemolojide pek çok teori yine çağdaş epistemolojideki teorilerin bir versiyonu durumundadır. Bu çerçevede çağdaş epistemolojinin bilinmesi felsefenin ahlak, din gibi diğer alanları üzerinde doğrudan sonuçlara haizdir.
Dersin İçeriği Gerekçelendirilmiş Doğru İnanç Bilgi midir?; Nedensel Bilme Teorisi; Chisholm’un Cevabı; Gettier ve Epistemik Şans; Farabi ve Chisholm; İçselcilik; Temelcilik; Dışşsalcılık; Güvenilircilik; Plantinga ve Doğru İşlevselcilik; Quine ve Doğallaştırılmış Epistemoloji; Normativite ve Doğallaştırılmış Epistemoloji; Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çağdaş epistemolojiye dair temel teorileri bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Temelciliğin ve bağdaşımcılığın temel iddialarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Klasik bilgi tanımındaki güçlükleri fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Yeni bilgi teorilerinin dayanaklarını tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gerekçelendirilmiş Doğru İnanç Bilgi midir?
2 Nedensel Bilme Teorisi
3 Chisholm’un Cevabı
4 Gettier ve Epistemik Şans
5 Farabi ve Chisholm
6 İçselcilik
7 Temelcilik
8 Dışşsalcılık
9 Güvenilircilik
10 Plantinga ve Doğru İşlevselcilik
11 Quine ve Doğallaştırılmış Epistemoloji
12 Normativite ve Doğallaştırılmış Epistemoloji
13 Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji
14 Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji
Kaynaklar
Ders Notu 1. Epistemology: An Anthology, Ernest Sosa, Jaegwon Kim, Jeremy Fantl, Matthew McGranth (ed.), (Malden: Blackwell Publishing, 2008)
2. The Theory of Knowledge: Classical and Contemporary Readings, Louis P. Pojman (ed.), (Belmont: Wadsworth, 2003).
3. Gettier Edmund, “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, 1963.
4. Chisholm, Roderick, Theory of Knowledge, (New Jersey: Prentice-Hall, 1989).
5. Duncan Pritchard, What is This Thing Called Knowledge, (London: Routledge, 2010).
6. Epistemoloji: Temel Metinler, Hasan Yücel Başdemir (ed.), (Çorum: Hititkitap Yayınevi, 2011).
7. Çağdaş Epistemolojiye Giriş, Nebi Mehdiyev (ed.), (İstanbul: İnsan Yayınları, 2011).
8. Batak, Kemal, Felsefenin Sonu?: W. V. Quine, Doğallaştırılmış Epistemoloji ve Apriori Bilgi, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2015).
9. Batak, Kemal, "Epistemik İçselcilik ve Dışsalcılık", Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, (2008).
10. Kabil, Onur, Roderick M. Chisholm ve Alvin Goldman Bağlamında Çağdaş Bilgi Felsefelerinde Haklılandırma Sorunu, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. X
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir.
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir.
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir.
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Performans Görevi (Seminer) 20
3. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 3 5 15
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6