Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortadoğu´Da Sorun Çözümü (Tr) | ODC 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Fahriye KESKİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Soğuk Savaş sonrası dönemde, devlet-içi çatışmalar, ayrılıkçı milliyetçi hareketler, devletlerin güvenliğini tehdit eden yeni unsurlar olarak ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda etnik milliyetçilik ve radikal dini söylemlere dayalı terör eylemleri de her geçen uluslararası güvenliği tehdit etmektedir. Bu yeni tehdit unsurları ile baş edebilmek için devletler sadece askeri güçlerine güvenemezler. Aynı zamanda devletler, çatışma öncesi, çatışma sırası ve çatışma sonrası dönemlerde çatışmalara farklı araçlar ile müdahale etmek durumundadır. Bu yeni gelişmelerin, Uluslararası İlişkiler öğrencileri tarafından öğrenilmesi gerekmektedir. Bu derste öğrenciler tarafından Arap Baharı sonrası Ortadoğu ülkelerinde yaşanan gelişmeler, çatışma yönetimi teorileri ışığında analiz edilecektir. |
Dersin İçeriği | Çatışma Yönetimi Teorileri, Mısır, Tunus, Suriye, Yemen, Bahreyn, Kürt sorunu, Irak, Libya, Afganistan. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni güvenlik sorunları hakkında bilgi edinecek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Devlet-içi çatışmaların çıkış nedenlerini öğrenecek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Devlet-içi çatışmaları önlemek için uygulanacak yöntemleri inceleyecek. | ||
4 | Terörün tanımını öğrenecek. | ||
5 | Yeni güvenlik sorunlarını örnekleriyle irdeleyecek. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Yeni Güvenlik Sorunları | |
3 | Çatışma Yönetimi: Kavramsal ve Teorik Yaklaşımlar | |
4 | Çatışma Yönetimi: Üçüncü Tarafların Müdahaleleri | |
5 | Terörle Mücadele | |
6 | Mısır | |
7 | Libya | |
8 | Suriye | |
9 | Afganistan | |
10 | Irak | |
11 | Kürt sorunu | |
12 | Yemen | |
13 | Bahreyn | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | (ed.) Nezir Akyeşilmen, Barışı Konuşmak: Teori ve Pratikte Çatışma Yönetimi, Ankara: ODTÜ Yayıncılık, 2013. (der.) Nimet Beriker, Çatışmadan Uzlaşmaya: Kuramlar, Süreçler ve Uygulamalar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniv. Yayınları, 2009. 1. Paul Gilbert, Terrorism, Security and Nationality: An Introductory Study in Applied Political Philosophy, Routledge, 1995. 2. Paul C. Stern and Daniel Druckman, International Conflict Resolution after the Cold War, National Academies Press, 2000. 3. Peter Wallensteen, Understanding Conflict Resolution: War, Peace and the Global System, Sage Publications, 2002. 4. Esref Aksu, United Nations, Intra-state peacekeeping and normative change, Manchester Univ. Press, 2003. 5. Marianne van Leeuwen, Confronting Terrorism: European Experiences, Threat Perceptions and Policies, Netherland, 2003. 6. Jane Boulden and Thomas George Weiss, Terrorism and the UN: Before and After September 11, Indiana Univ. Press, 2004. 7. Edward Newman and Oliver P. Richmond, Challenges to Peacebuilding: Managing Spoilers During Conflict Resolution, United Nations University Press, 2006. International Crisis Group´s reports.. |
Ders Kaynakları |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |