Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Edebiyatına Giriş TDE 159 1 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER
Dersi Verenler Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER, Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike Kılıç.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebî değişimlerin nedenlerini ve sonuçlarını öğretmek. Türk edebiyatının dönemlere ayrılmasındaki nedenleri belirtmek. 1839 Tanzimat Fermanı´nın ilânından sonra Türk kültür ve edebiyat hayatındaki yenilikler hakkında bilgi vermek. Yeni Türk Edebiyatını hazırlayan olayları, edebî şahsiyetleri ve eserleri tanıtmak. Batı edebiyatı etkisiyle Türk edebiyatında görülen edebî tür, şekil ve içerik değişikliklerini kavratmak. Batı edebiyatındaki edebî akımları ve bunların Türk edebiyatındaki yansımalarını öğretmek.

Dersin İçeriği

Türk edebiyatının dönemleri, Türkiye´de Batılılaşma tarihi, Batılılaşmanın etkisiyle Türk edebiyatında görülen yeni türler ve kavramlar, Yeni Türk Edebiyatının kaynakları, Yeni Türk Edebiyatının belli başlı özellikleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medeniyet değişikliği ile edebiyat arasında ilişki kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Siyasî değişikliklerin edebiyata etkisini tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Yeni Türk Edebiyatının beslendiği kaynakları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Edebî akımlar, anlayışlar ile devirler ve nesiller arasında ilişki kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
5 Batı Edebiyatının etkisiyle gelişen tür, şekil ve içerik değişikliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
6 Batılılaşma hareketi içinde çeviri faaliyetlerinin önemini tespit eder. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyat kavramı; Edebî değişimlerin nedenleri ve sonuçları; Türk edebiyatının dönemleri ve dönemlere ayrılmasının nedenleri Edebiyat tarihi kitapları ve internet kaynakları vasıtasıyla Türk edebiyatının gelişimi ve dönemleri üzerine genel bilgi sahibi olmak.
2 Yeni Türk Edebiyatını oluşturan tarihî ve kültürel şartlar; Batılılaşma hareketleri: Batı ile olan ilişkinin başlangıcı, elçilikler, III. Selim´in yenilik hareketleri, II. Mahmud´un yenilik hareketleri, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı Başta Ahmet Hamdi Tanpınar´ın "19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi" olmak üzere edebiyat tarihleri ve tarihi metinlerden hareketle döneme ilişkin ön bilgi sahibi olmak.
3 Yeniliklere doğan tepkiler; yenilikler sonrası ortaya çıkan düşünce akımları: İslamcılık-Osmanlıcılık-Türkçülük; İttihat ve Terakki, Vatan ve Hürriyet Cemiyeti Derse kaynaklık eden edebiyat tarihleri ve internet kaynakları vasıtasıyla yeniliklere doğan tepkiler; yenilikler sonrası ortaya çıkan düşünce akımları hakkında genel bilgi sahibi olmak.
4 Yeni Türk Edebiyatının kaynakları: Kalemler, Encümen-i Dâniş, Konaklar Kalemler, Encümen-i Dâniş ve Konaklar konuları üzerine internet ve diğer yazılı kaynaklar vasıtasıyla genel bilgi sahibi olmak.
5 Yeni Türk Edebiyatını besleyen kaynaklar: Fransız İhtilâli ve onun Türk edebiyatına yansıması, çeviri faaliyetleri Fransız İhtilali, ihtilali hazırlayan sebepler ve sonuçları üzerine kanaat oluşturabilecek bilgiye sahip olmak. Çeviri faaliyetlerinin edebiyatımızda görünümü ve etkisi üzerine yazılı kaynaklar ve internet vasıtasıyla bilgi sahibi olmak.
6 Yeni Türk Edebiyatını besleyen kaynaklar: Divan edebiyatı, halk edebiyatı ve Batı edebiyatından gelen unsurlar Divan edebiyatı, halk edebiyatı ve Batı edebiyatının Yeni Türk Edebiyatı üzerindeki etkisi üzerine yazılı kaynaklar ve internet vasıtasıyla genel bilgi sahibi olmak.
7 Yeni Türk Edebiyatına Batı´dan gelen kavramlar: Medeniyet, demokrasi, hürriyet, parlamento, akıl vb. Fransız İhtilali ile birlikte ortaya çıkan kavramlar ve bu kavramların Türk edebiyatı üzerindeki etkisi üzerine bilgi ön sahibi olmak.
8 Eski edebiyattan yeni edebiyata geçiş: Vâsıf, Akif Paşa "Kaside-i Adem"; İzzet Molla Mihnet-i Keşan ve yenileşme tarihimizdeki yeri Kaside-i Adem ve Mihnet-i Keşan incelenerek ders hakkında ön bilgi sahibi olmak.
9 ARA SINAV
10 Tanzimat sonrası Türk edebiyatında görülen yeni türler Tanzimat sonrası Türk edebiyatında görülen yeni türlerin neler olduğu ve edebiyatımızdaki konumu üzerine kanaat oluşturabilecek ön bilgiye sahip olmak.
11 Tanzimat sonrası Türk edebiyatında temaların dönüşümü ve yeni temalar Edebiyatımızda Tanzimat ile birlikte görülmeye başlanan yeni temalar ve bunların edebiyatımıza etkileri üzerine genel bilgi sahibi olmak.
12 Edebî akımlar ve yansımaları: Hümanizm, Klasisizm. Romantizm, Realizm, Naturalizm Edebi akımlara dair yazılı kaynaklar ve internet vasıtasıyla ön bilgi sahibi olmak.
13 Sembolizm, Parnasizm İsmi geçen akımlar ve bu akımların Türk edebiyatına etkileri üzerine bilgiler içeren kaynaklar aracılığıyla ön bilgi sahibi olmak.
14 Sürrealizm, Kübizm, Fütürizm, İzlenimcilik, Dadaizm İsmi geçen akımlar ve bu akımların Türk edebiyatına etkileri üzerine bilgiler içeren kaynaklar aracılığıyla ön bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Edebiyat Üzerine Makaleler, Ahmet Hamdi Tanpınar.
2.XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Ahmet Hamdi Tanpınar.
3.Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz.
4.Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, Kenan Akyüz
5.Şiir Tahlilleri I (Tanzimat´tan Cumhuriyet´e), Mehmet Kaplan.
6.Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar I, II, Mehmet Kaplan
7.Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Orhan Okay
8.Yeni Türk Edebiyatı- Tanzimat´tan Cumhuriyet´e-, İnci Enginün.
9.Metinlerle Batı Edebiyatı Akımları, Emel Kefeli.
10.Edebiyat Tarihine Katkılar, Sadık Tural.
11.Türkiye´de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes.
12.Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi, Hilmi Ziya Ülken.
13.Batı Edebiyatında Edebî Akımlar, İsmail Çetişli.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Sözlü Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 8 8
Sözlü Sınav 1 1 1
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6