Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medeniyet ve Toplum SOS 305 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. ALİ ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, kültür ve medeniyet kavramlarını analiz etme; dünya tarihini inşa eden başlıca medeniyetler hakkında bilgi edinme; özellikle günümüz Türkiye’sini anlamak ve anlamlandırmak amacıyla Batı medeniyeti ve İslam medeniyetinin gelişme süreçlerini ve başlıca özelliklerini değerlendirebilme bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Kültür ve medeniyet kavramları, medeniyet eksenli teorik tartışmalar, Dünya medeniyetleri 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medeniyet kavramını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Medeniyet felsefesini kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Medeniyet ve toplum ilişkisini keşfeder Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Medeniyetler arası ilişkilerin önemini kavrar Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
5 Medeniyetin ve şehir ilişisini öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Medeniyetleri hazırlayan fikri ve kültürel değerlere eğilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kültür ve medeniyet kavramlarının önemi
2 Kültürün ve ilgili kavramların tanımları
3 Medeniyet kavramının tarihsel seyri
4 Medeniyet yaklaşımları (İbn Haldun, S. Freud, N. Elias, A. Toynbee, S. Huntington)
5 F. Braudel'in medeniyet analizi
6 İslam medeniyetinin tarihsel gelişimi
7 İslam medeniyetinin ahlak tasavvuru
8 Batı medeniyetinin tarihsel süreçleri
9 Batı medeniyetinde makro toplumsal dönüşümler
10 Türkiye'de modernleşme süreci, medeniyet kırılması ve günümüze yansımaları
11 Hint medeniyeti
12 Çin medeniyeti
13 Japon medeniyeti
14 Küreselleşme sürecinde dünya, medeniyet merkezli sorunlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

BRAUDEL, F., Uygarlıkların Grameri, (Çev. M.A. Kılıçbay),İmge Kitabevi Yay., Ankara, 2014

MERİÇ, C., Umrandan Uygarlığa, Ötüken Yay., İstanbul, 1979.

ÇAKIR, C., (Haz.), Osmanlı Medeniyeti,, Klasik Yay., İstanbul, 2005.

MORIN, E., Avrupa’yı Düşünmek, (Çev. Ş. Tekeli), Afa Yay., İstanbul, 2005.

AKTÜRK, Ş., Türkiye’nin Kimlikleri, Etkileşim Yay., İstanbul, 2013.

GÜDER, S., ÇOLAK, Y., (Ed.), Medeniyet Tartışmaları, Yüceltme ve Reddiye Arasında ‘Medeniyet’i Anlamak Sempozyumu Bildirileri, İstanbul, 2013.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
2. Ödev 15
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6