Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kombinatoriğe Giriş MAT 409 7 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri

Soyut Matematik dersini almış olması önerilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Kombinatoriği öğrencilere tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Sayma yöntemleri, Pigeonhole (Güvercin yuvası) Prensibi, Permütasyon, Kombinasyon, Parçalanmalar,  Ekleme-Çıkarma prensibi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Belirli kriterleri karşılayan nesnelerin sayılması. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Kombinatoryel nesnelerin farklı örnekleri üzerinde sayma yöntemlerini uygulayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
3 Pigeonhole (Güvercin yuvası) Prensibini uygulayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
4 Permütasyon ve kombinasyon kavramlarını anlama. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme,
5 Bir sayma yöntemi olan ekleme-çıkarma prensibini kullanabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kombinatorik nedir?
2 Temel Sayma Prensipleri
3 Kümelerin Permutasyonu
4 Kümelerin Kombinasyonu
5 Çoklu Elemanlı Kümelerin Permutasyonu
6 Çoklu Elemanlı Kümelerin Kombinasyonu
7 x1+x2+…+xn=k denkleminin pozitif tamsayılar kümesinde çözümleri
8 Parçalanmalar
9 Güvercin Yuvası Prensibi.
10 Binom Katsayıları
11 Ekleme-Cıkarma Prensibi
12 Tekrarlı Kombinasyon
13 Düzensizlik (Derangements)
14 Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Richard A. Brualdi, Introductory Combinatorics, Fıfth Edition

[2] R.B.J.T. Allenby, Alan Slomson, How to Count: An Ibtroduction to Combinatorics, Second Eition

[3] Fikri Öztürk,  Kombinatorik (Sayma Problemleri), Ankara Üniversitesi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur.
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 3 5 15
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5