Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Düşüncesi Geleneği FDP 591 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Düşünce Geleneğinde Îcî´nin el-Mevâkıf ve el-Akâid eserleri bunlar üzerine kaleme alınan şerhler üzerinden analiz edilecektir. Cürcânî ve Devvânî´nin şerhlerine ve bunları takip eden haşiyelere özel bir önem verilecektir.
Dersin İçeriği Tarihi süreç, Literatür, Temel Kavramlar: Varlık, Yokluk, Mahiyet, Zihni Varlık, Mahiyet, Madum, Şey, Hal, Kıdem, Hudus
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı düşünce geleneğini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İgili metinleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Osmanlı düşüncesinindeki temel kelam ve felsefe problemlerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Mevakıf şerhlerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Mevakıf şarihlerinin görüşlerini karşılaştırarak analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Vahdet-i vücud, umur-ı amme , insane özgürlüğü ve kader problemlerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Tarihsel Süreç
3 Derste kullanılacak yöntemin tartışılması
4 İlgili literatürün değerlendirilmesi
5 Umur-ı amme: Genel kavramlar
6 Varlık ve yokluk
7 Mahiyet
8 ARA SINAV
9 Zihni varlık
10 Madum, şey ve hal
11 Zorunluluk, imkan ve imkansızlık
12 Konuyla ilgili metinlerin analizi
13 Kıdem ve hudus
14 Birlik ve çokluk
Kaynaklar
Ders Notu El-Îcî, Adududdîn, el-Akâidu-Adudiyye
Ders Kaynakları Cürcânî, Şerhu´l-Mevâkıf fî ilmi´l-kelâm
Devvânî, Şerhu´l-Akâidi-Adudiyye
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6