Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Felsefi Kelam: Fahreddin Razi FDI 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için belirlenmiş bir ön koşul yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

İslam felsefesi ve kelam ile ilişkili herhangi bir ders bu konuda faydalı olacaktır.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bu dersin yardımcısı yoktur.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam felsefesi öğrencilerine Fahreddin Razinin düşünce yapısını tanıtmak.

Dersin İçeriği

Fahreddin Razinin düşünce yapısı kelami ve felsefi problemler üzerinden incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ve felsefe ilişkisinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
2 Fahreddin Razinin kelami ve felsefi düşüncelerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Fahreddin Razinin düşünce tarihi içindeki yeri hakkında fikir sahibi olur Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Razinin tevhid anlayışını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Razinin nübüvvet anlayışını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
6 Razinin mead anlayışını değerlendirir Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Tanrının Varlığı
3 Vücut-Zat İlişkisi
4 Ezelilik-Ebedilik
5 Tanrının Zatını Bilmenin İmkanı
6 Tanrının Birliği
7 Kudret-Zorunluluk
8 Ara Sınav
9 Teklif ma-la Yutak
10 Husn-Kubh
11 Nübüvvet
12 Nefsin Mahiyeti
13 Kader
14 Ahlak
Kaynaklar
Ders Notu

Yüce, Abdulhakim. Razinin Tefsirinde Tasavvuf. İzmir: Çağlayan YAyınları, 1996.

İskenderoğlu, Muammer. İslam ve Hıristiyan Düşüncesinde Âlemin Ezeliliği Tartışmaları Üzerine, Marife, 5/2, 2005.

Razi, Fahrüddin. Peygamberlerin Masumiyeti. Çev. Fehmi Ulus. İstanbul: İlim Yayınları, 1985.

Ders Kaynakları

Anawati, G. Fakhr Al-Din Al-Razi. In The Encyclopedia of Islam, 1963.

Ceylan, Yasin. Theology and Tafsir in the Major Works of Fakhr al-Din al-Razi. Kuala Lumpur: ISTAC, 1996.

Cooper, John. Al-Razi, Fakhr al-Din. In Routledge Encyclopedia of Philosophy. London: Routledge, 1998.

Muhibbu-Din, Murtada A. Imam Fakhr al-Din al-Razi´s Philosophical Theology in al-Tafsir al-Kabir. Hamdard Islamicus 17, no. 3 (1994): 55-84.

Nasr, S. H. Fahreddin Razi. Ed. Şerif, M. M. İslam Düşüncesi Tarihi. İstanbul: İnsan Yayınları, 1990.

Özdemir, Metin. Fahruddin er-Razi´de Zaman Kavramı ve Allah´ın Ezeliliği ile İlişkisi. CÜİFD 7, no. 1 (2003): 281-298.

Razi, Fahreddin. El-Erba´in fi Usuliddin. Edited by Ahmed Hicazi es-Sakka. Kahire: Mektebetül Külliyyatil Ezheriyye, 1986.

Razi, Fahreddin. Kelam´a Giriş, El-Muhassal. Çev. Hüseyin Atay. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2002.

Razi, Fakhr al-Din. Al-Matalib al-Aliyyah min al-Ilm al-Ilahi. Ed. M. Abdussalam Shahin. 9 (in 3) vols. Beyrouth: Dar al-Kutub al-Ilmiyah, 1999.

Shahran, Mohd Farid Mohd. A Survey of Fakhr al-Din al-Razi´s Works on Logic and Their Influence on Kalam. Al-Shajarah 7, no. 2 (2002): 253-281.

Türkeri, Mehmet. Bazı Ahlak Teorileri Açısından Fahrettin Razi´nin Ahlak Anlayışı. DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 17 (2003): 63-89.

Zarkan, M. Salih. Fakhr al-Din al-RAzi wa Arauhu al-Kalamiyya wa al-Falsafiyya. Cairo: Dar al-Fikr, 1963.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 70
1. Sözlü Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 3 10 30
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6