Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dinler Tarihinin Temel Meseleleri FDT 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler Prof.Dr. FUAT AYDIN,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin, konusun ve problemlerinin neler olduğunu göstermek.

Dersin İçeriği

Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak kendisine araştırma alanı olarak seçtiği dinin tanımı, din tasnifleri, dinin muhtevası, dini/dinleri anlama yolları; kadim ve modern dinleri anlamada yöntem farklılığı; dine bakıştaki değişmelerin yol açtığı yöntem farklılıkları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim dalı olarak dinler tarihinin Batıda ortaya çıkışını betimler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Dinler tarihinin temel konularını saptar Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap,
3 Dinler tarihinin metotlarını tespit eder Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Batıda ve İslam dünyasında dinler tarihinin öncülerini hatırlar Anlatım, Rol Oynama,
5 Dinler tarihine yardım eden bilimleri belirler Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Dinler Tarihi başlığı altında yer verilen bilimlerini sıralar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin mahiyeti
2 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallardan dinler tarihinin farkı
3 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallarından dinler tarihinin farkı
4 Dinler tarihinin temel meseleleri:
5 Dinin tanımında gözetilmesi gereken temel ölçütler
6 Dinin tasnıf edilmesi ve bu hususta gözetilecek temel ölçütler
7 Dinlerin tasnifi ve bu hususta gözetilmesi gereken temel ölçütler
8 Sınav
9 Dinin mahiyeti; dinler tarihi, teoloji ilişkisi
10 Dinin mahiyeti hakkındaki antropoloiik, sosyolojik ve psikolojik yaklaşımlar
11 Din dilinin, dinin dilinin bilmenin, dini anlamadaki yeri
12 Bilgi anlayışında yaşanan değişimlerin, dinin mahiyeti hakkındaki yaklaşımlarda yol açtığı değişikler.
13 Modernizm ve postmodernizmin din anlayışlarında yol açtığı değişmeler
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Joachim Wach, Dinler Tarihin, mustükil bir bilim dalı olarak kuruluşuna teorik bir giriş, çev. Fuat Aydın, Ataç yayınları, İstanbul.

Ders Kaynakları

[2] Ömer Mahir Alper (ed), Batıda din Çalışmaları, Metropol Yayınları, İstanbul.
[3] Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, İz Yayıncılık, İstanbul.
[4]Jacque Waardenburg,
[4]Joachim Wach, The Place of the History of Religions in the Study of Theology, The Journal of Religion, vol. 27, no.3, (Jul., 1947), pp. 157-177.
[5] Joachim Wach, The Interpretation of Sacred Books, Journal of Biblical Literature, vol. 55, No.1. (March, 1936), pp. 59-63.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6