Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fıkıhçıların Kuran Anlayışı Şatıbi Örneği ISH 605 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SONER DUMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Şatıbî özelinde Fıkıhçıların Kur´ânı nasıl anladıklarının tespiti
Dersin İçeriği Kur´anı Kerim´in mahiyeti konusundaki farklı anlayışlar ve bu konuda Şatıbî´nin görüşlerinin getirdiği açılımlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kurânın mahiyeti tartışmalarını ve fıkıhçıların konuya bakışını belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
2 Ebu Hanifede ve diğer klasik hukukçularda Kuran anlayışını tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
3 Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını ve bunun dinî hükümlerdeki sonuçlarını örneklendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
4 Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
5 Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını eleştiriye tabi tutar. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
6 Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kurânın mahiyeti tartışmaları
2 Fıkıhçıların Kurân anlayışı
3 Ebu Hanife´nin kuran anlayışı
4 Şatibî´de esbab-i nüzul
5 Şatıbî´ye göre Kurân kıssaları
6 Şatıbî´ye göre Kurân hükümleri
7 Şatıbî´ye göre Kurânın kapsamı
8 Şatıbî´ye göre Kurânın Mekki ve Medenî ayetleri arasındaki farklar
9 Şatıbî´ye göre Kurânın literal ve gizli anlamları
10 Şatıbî´ye göre Kuranın Ceza ve ödül hükümleri
11 Şatıbî´ye göre Kurânı anlamak için gerekli olan ilimler
12 Şatıbî´ye göre Kurânın kişiye özel hükümleri
13 Şatıbî´ye göre Kurânın bütüncül anlaşılmasının önemi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu ŞâtıbÎ, el-Muvâfakat
Ders Kaynakları 1.Ferid el-Ensari, Usul Terminolojisi (Şâtıbî Örneği)
2. Allal el-Fâsî, Makasidü´ş-şerîa ve mekârimuhâ,
3. Ahmed Raysunî, Nazariyyetü´l-makasıd inde´ş-Şatıbî
4. Şatıbi, el-I´tisam bi´l-Kitab ve´s-Sunnah
5.Muhammed Tâhir İbn Âşûr, Makasıdu´ş-şeriati´l-İslamiyye
Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6