Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil ve Edebiyat İlişkisi TED 617 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER
Dersi Verenler Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dil ve edebiyat arasındaki ilişkiyi kavratmak, edebi eserlerde kullanılan dili incelemek,yazarların dil hazinesini zenginleşme yollarını belirlemek, edebi dilin şekillenmesinde dilcilik olaylarının önemi ve etkisini göstermek.

Dersin İçeriği

Genel olarak dil meseleleri. Genel linguistik. Türkiye Türkçesinin yapısı ve edebi dil olma özellikleri. Edebi dil toplumun bütün üyeleri için kullanılması zorunlu olan dildir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilbilim ve onun muhtelif problemlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Dilcilik ilminin görevlerini bilir. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakasını tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Gramer çalışmalarının edebî metinlerle ilişkisi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dilcilik ilmi ve onun muhtelif problemleri
2 Dilcilik ilminin görevleri
3 İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakası
4 Dilciliğin edebiyatla alakası
5 Edebi eserlerin anlatılış şekilleri
6 Roman ve şiirde dil kurallarının uygulanması
7 Aliterasyon(ses tekrarı)
8 Aliterasyon(ses tekrarı)
9 Ara sınav
10 Mecaz
11 Cinas
12 Cinas
13 Kafiye ve çeşitleri
14 Dilcilik bölümlerinin edebiyatla ilişkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bilgegil,K.,Edebiyat Bilgi ve Teorileri,Ankara 1980.
P. Guiraud,Essais de Stylistique Problems et Methods,Paris 1969.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 3 3
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6