Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kazak Türkçesi ve Edebiyatı TED 638 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi  Bahri Kuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kazak Türkçesinin  genel Türk dili tarihi içindeki yerini ortaya koymak, sözlü ve yazılı edebiyat ürünleriyle önde gelen edebi şahsiyetlerini incelemek.

Dersin İçeriği

Kazak Türklerinin ve Kazak Türkçesinin tarihi. Kazak Türkçesinin diğer Kıpçak lehçeleriyle ilişkisi. Kazak halk edebiyatı ürünleri. Kazak Aydınlanma Hareketinin öncüleri. 20. yüzyıl başlarındaki siyasi hareketler. Kazak Türklerinde alfabe çalışmaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kazak Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Kazak Türkçesinin yeri nedir, tanımlar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
2 Kazak Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar. Tartışma, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Kazak Türkçesinin kökenini tespit eder ve örnekler. Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Örnek Olay,
4 Kazak Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Türkiye Türkçesiyle mukayese eder Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Kazak Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler Proje, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
6 Kazak Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk dilinin tarihi dönemleri Türk dilinin tarihi hakkında araştırma yapmış olmak.
2 Kıpçak Türkçesi Kıpçak Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak.
3 Çağdaş Kıpçak şiveleri Çağdaş Kıpçak şiveleri hakkında araştırma yapmış olmak.
4 Kazak Türklerinin tarihi Kazak Türkleri hakkında eser araştırması yapmak.
5 Sözlü Kazak edebiyatı Sözlü Kazak edebiyatı hakkında eser araştırması yapmak.
6 19. yüzyıl Kazak yazılı edebiyatı 19. yüzyıl Kazak yazılı edebiyatı hakkında eser araştırması yapmak.
7 Abay Kunanbay, Ibıray Altın Sarı Abay Kunanbay, Ibıray Altın Sarı ile ilgili bilgi edinmek.
8 20. yüzyıl başları alfabe ve dil tartışmaları Alfabe konusundaki hareketler hakkında bilgi edinmek.
9 Ara Sınav Genel konu tekrarı yapmak.
10 Kazak Aydınlanma Hareketi Kazak Aydınlanma Hareketinin içeriğini araştırmak.
11 Kazak Gazetesi Kazak gazetesini araştırmak.
12 Şokan Velihan, Ahmet Baytursun, Mağcan Cumabay Şokan Velihan, Ahmet Baytursun, Mağcan Cumabay hakkında araştırma yapmak.
13 Metin incelemeleri Verilen metinleri incelemiş olmak.
14 Metin incelemeleri Verilen metinleri incelemiş olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986.
2. Komisyon, Kazak Türkçesi Sözlüğü, İstanbul, 1984.
3. ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, Ankara, 1998.
4. KOÇ, Kenan- DOĞAN, Oğuz, Kazak Türkçesi Grameri, Ankara, 2004.
5. KARAÖRS, Metin, Karşılaştırmalı Şekil Ve Cümle Bilgisi, Ankara, 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
11
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. X
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6