Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk ve Divan Şiiri Müşterekleri TED 624 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk edebiyatının iki önemli kolu olan Halk ve Divan şiirleri arasında büyük oranda benzer ve ortak yanlar bulunduğuna, belli başlı şairler ve eserlerinden hareketle dikkat çekilmesi.

Dersin İçeriği

Türk Halk şiiri ve Klasik Türk edebiyatımızın şairleri ve şiirleri. Bu şiirlerin ortak özellikleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Halk şiiri ve Divan şiiri unsurlarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Halk ve Divan şiiri metinlerini yorumlar. Deney ve Laboratuvar,
4 Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini karşılaştırır. Deney ve Laboratuvar,
5 Halk şiiri ve Divan şiirinin benzer ve ortak yanları ile ilgili bilgisini geliştirir. Deney ve Laboratuvar, Tartışma,
6 Halk şiiri ve Divan şiirinin müşterekleri ile ilgili hüküm verir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Halk şiirinin kaynakları, halk şairinin dünyası, hayata ve sanata bakışı Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
2 Divan şiirinin kaynakları, divan şairinin dünyası, hayata ve sanata bakışı Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
3 Halk şiirinde yer verilen divan şiiri nazım şekil ve türleri Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
4 Divan şiirinde yer verilen halk şiiri nazım şekil ve türleri Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
5 Halk şairlerinin aruz veznine karşı tavırları ve aruzla şiir yazan bazı halk şairleri Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
6 Divan şairlerinin hece veznine karşı tavırları ve heceyle şiir yazan bazı divan şairleri Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
7 Halk ve divan şiirinin dili Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
8 Halk ve Divan şiirinin bazı ortak mazmunları: saç, göz, dudak vb Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
9 ARA SINAV
10 Halk ve Divan şiirinin bazı ortak temaları: aşk Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
11 Halk ve Divan şiirinde âşığın ve sevgilinin özellikleri, rakip tipi Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
12 Halk ve divan şiirinde ölüm, ölümsüzlük Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
13 Halk ve divan şiirinde tabiat Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
14 Halk edebiyatı ve halk bilimi çalışmalarında bir kaynak olarak Divan şiiri Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Prof. Dr. Âmil Çelebioğlu; Karacaoğlan'da Divan Şiiri Husûsiyetleri Türk Folk Araştırmalrı, Ankara 1984.
2) Prof. Dr. Âmil Çelebioğlu; Manilerle Divan Şiirinde Ortak Husûsiyetler Türk Halk Edebiyatı ve Folklorunda Yeni Görüşler II, Konya 1985.
3) Prof. Dr. Mustafa İsen; Divanlarda Heceyle Yazılmış Şiirler, Ötelerden Bir Ses , Ankara 1997.
4) Hasan Kolcu; Divan Şairlerinin Hece Veznine Karşı Tavırları , Türk Dünyası Araştırmaları, s. 64 , Aralık 1990.
5) Ali Canip Yöntem; Hem Divan Hem Halk Şairi: Vâhid Maktûmî , Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, s. III / 3-4, İstanbul 1949.
6) Prof. Dr. Cemal Kurnaz; Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme, Akçağ Yay. Ankara 1997.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6