Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Enerji Sistemlerinde Sayısal Koruma ELK 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET BAYRAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilgisayar teknolojisinin gelişmesiyle, mikroişlemcili sistemler elektrik güç sistemlerinin işletilmesi ve korunmasında yer almaya başlamıştır. Güç sistemlerinde ölçme, koruma ve kontrol amacıyla tek bir mikroişlemcili sistem tasarımı son yıllarda gündeme gelmiş ve bu konuda birçok çalışma yapılmaktadır. Bu nedenle, bu derste mikroişlemcili sistem tasarımı ve koruma algoritmalarının dijital olarak gerçekleştirilmesi anlatılacaktır.

Dersin İçeriği

Mikroişlemci tabanlı sistemler, Sayısal korumaya giriş, Sayısal korumanın matematiksel temelleri, İletim hatlarının korunması, Transformatörler ve dönen makineler için koruma algoritmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikroişlemci tabanlı sistemlerin yapısını bilir,
2 Gerilim ve akımın sayısal olarak ölçülmesi için gerekli donanımları tasarlar,
3 Sayısal koruma için gerekli matematiksel yöntemleri bilir,
4 Güç sistemlerinde ortaya çıkan geçici olayların sayısal korumaya etkisini inceler,
5 Sayısal koruma algoritmalarını güç sistemlerindeki elemanlara uygular.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayısal korumanın tarihçesi
2 Sayısal röle donanımı
3 Alçak geçiren filtreler
4 Analog ölçeklendirme ve yalıtım birimi
5 Fourier serileri
6 Fourier transformu
7 Fourier dönüşümünün özellikleri
8 Fourier dönüşümü uygulamaları
9 Ayrık fourier dönüşümü
10 Lineer kestirim
11 İletim hatlarının korunması
12 Dalga şekli algoritmaları
13 Diferansiyel eşitlik algoritmaları
14 Generatör koruması
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Bayrak, M., Sayısal Koruma Ders Notları

Ders Kaynakları

[2] Marven, C. and Ewers, G., 1994. Digital Signal Processing, Texas Instruments, Great Britain.
[3] Phadke, A.G. and Thorp, J.S., 1988. Computer relaying for power systems, Research Studies Press, England.
[4] Sachdev, M.S., (Coordinator), 1988. Microprocessor Relays and Protection Systems, IEEE Tutorial Course Text, 88EH0269-1-PWR, NJ, USA.
[5] Sachdev, M.S., (Coordinator), 1979. Computer Relaying, IEEE Tutorial Course Text, 79EH0148-7-PWR, NJ, USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 12 24
Performans Görevi (Uygulama) 1 30 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6