Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aydınlatmada Enerji Verimliliği ELK 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CENK YAVUZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Enerji darboğazı ile karşı karşıya kalınan şu günlerde hiç şüphe yok ki en büyük ve kolay yönetilebilir enerji kaynağı enerji tasarrufu olmuştur. Enerjinin verimli kullanılması özellikle enerji tüketiminde dünya genelinde %20-25 pay sahibi olan aydınlatmada çok ciddi kazanımlar sağlayabilir. En kolay tasarruf sağlanabilecek kalem olan aydınlatmada doğru yöntem ve ekipmanların doğru kurgulanmış projelerde uygulanması ya da mevcut projelerin bu bağlamda yeniden yapılandırılması, enerji ihtiyacı artışını sınırlayabilecek bir stratejidir. Bu ders sözü edilen amaç doğrultusunda çalışacak bilim adamları ve mühendislere yol haritası çizmelerinde yardımcı olacak nitelikte bilgi ve yöntemleri içermektedir.

Dersin İçeriği

Fotometrik büyüklükler ve yasalar, ışık üretim esasları, aydınlatma ekipmanları, aydınlatma otomasyonu, aydınlatma projeleri, aydınlatmada enerji verimliliği ile ilgili mevzuat, aydınlatma tasarımında maliyet ve geri ödeme hesaplamaları, konutlar, kamu ve ofis binaları, sanayi, yol ve şehir içi aydınlatmalarında enerji verimliliği.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Işık üretiminin esaslarını kavramak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Enerji verimli aydınlatma ekipmanlarını tanımak ve seçmek Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Enerji verimli aydınlatma projeleri hazırlamak Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Aydınlatma ve Enerji Verimliliğine ilişkin mevzuatları bilmek ve uygulamak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İç aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma,
6 Dış aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma,
7 Aydınlatma Simülasyon programlarını kullanabilmek ve aydınlatma otomasyon çözümlerini tanımak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fotometrik büyüklükler
2 Fotometrik yasalar
3 Işık üretiminin esasları
4 Aydınlatma ekipmanları
5 Aydınlatma projelendirmede kullanılan tasarım hesapları
6 Aydınlatma simülasyonu
7 Aydınlatmada otomasyon
8 Aydınlatmada enerji verimliliği ile ilgili mevzuat
9 Aydınlatma tasarımında maliyet ve amortisman hesapları
10 Konutlarda enerji verimli aydınlatma yöntemleri
11 Kamu ve ofis binalarında enerji verimli aydınlatma yöntemleri
12 Endüstride enerji verimli aydınlatma yöntemleri
13 Yol ve tünel aydınlatmasında enerji verimli aydınlatma yöntemleri
14 Şehir içi aydınlatmada enerji verimli aydınlatma yöntemleri ve ışık kirliliği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Cenk Yavuz, Şehir Aydınlatmacılığı, Işık Kirliliği ve Aydınlatmada Enerji Verimliliği, SAÜ FBE, 2004
2) IEA, Light's Labour's Lost: Policies for Energy Efficient Lighting, OECD/IEA, 2006
3) P.R.Boyce, Human Factors in Lighting, CRC Press, 2009
4) Cenk Yavuz, Günışığına Bağlı Aydınlatma Kontrolü ile İç Aydınlatmada Enerji Tasarrufunun ve İlişkili Parametrelerin Belirlenmesi, SAÜ FBE, 2010

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 14 14
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6