Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deniz ve Göl Bilimleri CEM 550 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türkiye´nin coğrafi konumu nedeni ile sucul ekosistemlerin önemini ortaya koymak, çevresel etkenlerin sucul ekosistemlere etkilerini tanımlamak, Türkiye ve Dünya´daki sucul ekosistemlerin önemini vurgulamak ve konuyla ilgili yasalar ve yönetmelikler incelenmektedir.
Dersin İçeriği Deniz ve göl bilimlerinde kullanılan temel kavramlar, ilke ve yaklaşımlar; Biyojeokimyasal döngüler, Besin zinciri ve önemi, planktonik ve nektonik formların ekosistemdeki yeri ve önemi, Doğal kaynaklar olarak deniz ekosistemleri, Çevre kirliliğinin denizlere etkileri, Göl ekosistemlerinde ötrofikasyon ve sonuçları, Türkiye ve Dünya sucul ekosistemleri üzerine araştırmalar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sucul ekosistemlerin öneminin ortaya konması Anlatım, Soru-Cevap,
2 Biyojeokimyasal döngüler ve besin zincirinin öneminin kavranması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Çevre kirliliğinin göl ekosistemlerine etkisinin kavranması Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Çevre kirliliğinin deniz ekosistemlerine etkisinin kavranması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Limnolojik Tanımlamalar
2 Göllerin fiziksel, hidrolojik özellikleri ve trofik sınıflandırması
3 Sucul alanlarda besin zincirinin önemi
4 Planktonik ve nektonik formlar
5 Besin maddesi – ötrofikasyon ilişkisi ve ötrofikasyonu önleme metodları
6 Türkiye göllerinin kirlilik değerlendirmesi
7 Ara Sınav
8 Deniz ekosistemleri
9 Deniz ortamının kimyasal özellikleri
10 Deniz ortamının ekolojik özellikleri
11 Denizlerin kirlilik indikatörleri
12 Çevre kirliliğinin denizlere etkileri
13 Türkiye denizlerinin kirlilik değerlendirmesi
14 Türkiye denizleri ve gölleri üzerine yapılan araştırmalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Garrison, T., 2006. Oceanography: An Introduction to Marine Science, Brooks/Cole Pub Co., 588 pp.

Cirik, S., 2005, Limnoloji : Ders kitabı, İzmir : EÜ Su Ürünleri Fakültesi.

Wetzel, R.G., 2001. Limnology: Lake and River Ecosystems, 3rd edn, Academic Press, 1006 pp.

Thurman, H.V. and Trujillo, A.P., 1999. Essentials of Oceanography 6th edn, Prentice-Hall, Inc., 527 pp.

Libes, S.M. 1992. An Introduction to Marine Biogeochemistry, John Wiley & Sons, New York.

Horne, J.A. and Goldman, C.R. 1994. Limnology, McGraw-Hill, New York.

Konu ile ilgili bilimsel yayınlar
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 4 8
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6