Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyoçevre Mühendisliği CEM 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN DEDE
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çevre Mühendisliği uygulamalarının yarıdan fazlasında biyoteknolojik yöntemler kullanılmaktadır. Ayrıca günümüzde biyoteknolojik yöntemler atık bertarafı, geri kazanım, atıklardan enerji üretimi gibi önemli çevre mühendisliği konularında en ekonomik ve en ekolojik çözümleri sunmaktadır. Bundan dolayıdır ki ileri ve özel konulardaki çevre-biyoteknoloji uygulamaları ve araştırmaları çevre mühendisliği lisansüstü eğitiminde önemli bir konudur. Biyoçevre Mühendisliği dersinde; evsel endüstriyel ve tehlikeli atıkların biyoteknolojik uygulamalar ile ileri bertaraf yöntemleri, geri dönüşüm ve yeniden kullanımları ve bu atıklardan enerji üretimi konularının, teorik ve pratik örneklerle/uygulamalarla verilmesi, bu bilgilerin nerelerde, nasıl kullanılacağının, ders ve seminer ödevi yaptırılarak öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Biyoçevre mühendisliğine giriş ? Biyoçevre mühendisliğinde temel uygulamalar-Evsel atıkların gideriminde biyoteknolojik prosesler-Endüstriyel Atıkların Bertarafında biyoteknolojik uygulamalar-Tehlikeli ve zararlı atıkların gideriminde biyoteknolojik prosesler ?Tarımsal atıkların bertarafında biyoteknolojik yöntemler - Organik maddeler ve biyodegredasyon ve biyosorpsiyon ?Biyodönüşüm - Biyodönüşüm yolları ve etki eden temel taktörler- Katı atıkların biyodönüşümü ? Atıklardan enerji üretiminde biyoteknolojik uygulamalar? Biyogeri dönüşüm ve atıkların yeniden kullanılması ? Biyoteknolojik atık bertarafından elde edilen ürünler ve kullanımları - Çevre biyoteknolojisi için genetik mühendisliği.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lisansüstü Çevre Bilimleri ve Mühendisliği bilgilerini kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gözlem,
2 Biyoteknoloji temelli çevre mühendisliği uygulamaları ile ilgili detaylı bilgileri ve yeni teknolojileri kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Biyoçevre Mühendisliği ile ilgili bilgilerin Çevre Mühendisliği alanında uygulama becerisi kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
4 Sıvı/katı/gaz atıkların berterafı ile ilgili ileri arıtım yapılarının tasarlanması ve projelendirilmesi için gerekli ileri teknoloji, bilgi, ufuk ve beceriler kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Atıkların geri kazanılması ve yeniden kullanımları ile atıklardan enerji üretimi ile ilgili teknolojilerin seçim, tasarım, projelendirme ve modelleme becerisi kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Biyoçevre Mühendisliği ve Sıvı/katı/gaz atıkların berterafı ile ilgili problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisi kazandıracaktır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biyoçevre mühendisliğine giriş
2 Biyoçevre mühendisliğinde temel uygulamalar
3 Biyodegredasyon ve biyosorpsiyon
4 Organik maddeler ve biyodönüşüm
5 Biyodönüşüm yolları ve etki eden temel taktörler
6 Katı atıkların depolanması ve taşınmasında biyodönüşüm
7 Evsel atıkların gideriminde biyoteknolojik prosesler
8 Endüstriyel Atıkların Bertarafında biyoteknolojik uygulamalar
9 Tehlikeli ve zararlı atıkların gideriminde biyoteknolojik prosesler
10 Tarımsal atıkların bertarafında biyoteknolojik yöntemler
11 Biyokompostlaştırma
12 Kompostlaştırma mekanizması ve etkileyen parametreler
13 Atıklardan enerji üretiminde biyoteknolojik uygulamalar ve Biyogaz
14 Biyogeri dönüşüm ve atıkların yeniden kullanılması
Kaynaklar
Ders Notu

1. Biyoçevre Mühendisliği Ders Notu (Basılmamış)

2. Türkçe ve İngilizce Literatür Makaleleri

Ders Kaynakları

1. Rittmann, B.E. and McCarty, P.L. (2001), Environmental Biotechnology: Principles and Applications. McGraw-Hill, Singapore.
2. Tchobanoglus, G , Burton, F.L., and H.D. Stensel, (2003) Wastewater Engineering: Treatment and Reuse, Metcalf & Eddy Inc., USA.
3. Öztürk, İ. (1999), Anaerobik Biyoteknoloji ve Atık Arıtımındaki Uygulamaları. Su Vakfı Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6