Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tehlikeli Atık Bölgelerinde İyileştirme | CEM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yillarda tehlikeli atiklarin yonetimi ve remediationunu, ilgi duyulan cok onemli konulardan biridir. Yillar once uretilen tehlikeli atiklar ya yerlatina gomulmus, yada kuyular acilarak yer altina pompalanmistir. Yillar sonra bu atiklar yeralti sulari ile temas sonucu yerlesim bolgelerinin sularini, havasini ve topragini tehdit eder duruma gelmistir. Bu nedenle bu konunun Cevre Muhendisleri tarafindan iyi anlasilmasi ve gelismis ulkelerde uygulanan remediation teknolojilerinin bilinmesi gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Tehlikeli atik bolgelerinde remediation onemli cevresel ilgi alanlarindan biridir. Bu ders tehlikeli atiklarin tanimlanmasi, uretim kaynaklari, siniflandirilmasi ve USA de uygulanan remediation teknolojileri hakkinda bilgi verilecektir. İki onemli tehlikeli atik yonetim alanlari uzerinde durulacaktir: 1) Su anda uretilen tehlikeli atiklarin yonetimi , 2) Onceden uretilerek yeraltina atilmis atik bolgelerinde remediation calismalari |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tehlikeli atiklarin tanimlanmasi. Endustri tarafindan uretilen atiklarin tehlikeli atik olup olmadigi ve hangi endustrilerden cevreye verildigi tanimlanacak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tehlikeli atiklarin bulundugu bolgelerin aritiminda uygun remediyasyon yontemlerinin belirlenmesi | Tartışma, | |
3 | Bu belirlenen teknolojinin ulkemizde kullaniminin yayginlasmasi | Tartışma, | |
4 | Aritim teknolojisi ile ilgili ulusal yayinlarin yorumlanmasi | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tehlikeli atiklara giris | |
2 | Tehlikeli atiklarin siniflandirilmasi | |
3 | Tehlikeli atiklarin uretimi ve depolanmasi esnasinda uyulmasi gereken kurallar | |
4 | Temel Prosesler | |
5 | Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim | |
6 | Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim | |
7 | Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim | |
8 | Toksik Ozelliler | |
9 | Kirletici Kontrolu: Kaynak Kontrolu | |
10 | Remediation Prosesleri ve Uygulanisi | |
11 | Fiziko-Kimyasal Prosesler | |
12 | Biyolojiksel Yontemler: Bioremediation | |
13 | Stabilizasyon ve Katilastirma | |
14 | Isisal Yontemler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | LaGrega, M.D.; Phillip L.B. Hazardous Waste Management. McGraw-Hill: New York. |
Ders Kaynakları | 1. Grasso , D. 2000. Hazardous Waste Site Remediation: Source Control 2. US-EPA Clean-up Notes 3. Phytoremediation / Schnoor |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 8 |
2. Ödev | 8 |
3. Ödev | 8 |
4. Ödev | 8 |
5. Ödev | 8 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |