Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tehlikeli Atık Bölgelerinde İyileştirme CEM 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Son yillarda tehlikeli atiklarin yonetimi ve remediationunu, ilgi duyulan cok onemli konulardan biridir. Yillar once uretilen tehlikeli atiklar ya yerlatina gomulmus, yada kuyular acilarak yer altina pompalanmistir. Yillar sonra bu atiklar yeralti sulari ile temas sonucu yerlesim bolgelerinin sularini, havasini ve topragini tehdit eder duruma gelmistir. Bu nedenle bu konunun Cevre Muhendisleri tarafindan iyi anlasilmasi ve gelismis ulkelerde uygulanan remediation teknolojilerinin bilinmesi gerekmektedir.
Dersin İçeriği Tehlikeli atik bolgelerinde remediation onemli cevresel ilgi alanlarindan biridir. Bu ders tehlikeli atiklarin tanimlanmasi, uretim kaynaklari, siniflandirilmasi ve USA de uygulanan remediation teknolojileri hakkinda bilgi verilecektir. İki onemli tehlikeli atik yonetim alanlari uzerinde durulacaktir: 1) Su anda uretilen tehlikeli atiklarin yonetimi , 2) Onceden uretilerek yeraltina atilmis atik bolgelerinde remediation calismalari
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tehlikeli atiklarin tanimlanmasi. Endustri tarafindan uretilen atiklarin tehlikeli atik olup olmadigi ve hangi endustrilerden cevreye verildigi tanimlanacak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tehlikeli atiklarin bulundugu bolgelerin aritiminda uygun remediyasyon yontemlerinin belirlenmesi Tartışma,
3 Bu belirlenen teknolojinin ulkemizde kullaniminin yayginlasmasi Tartışma,
4 Aritim teknolojisi ile ilgili ulusal yayinlarin yorumlanmasi Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tehlikeli atiklara giris
2 Tehlikeli atiklarin siniflandirilmasi
3 Tehlikeli atiklarin uretimi ve depolanmasi esnasinda uyulmasi gereken kurallar
4 Temel Prosesler
5 Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim
6 Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim
7 Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim
8 Toksik Ozelliler
9 Kirletici Kontrolu: Kaynak Kontrolu
10 Remediation Prosesleri ve Uygulanisi
11 Fiziko-Kimyasal Prosesler
12 Biyolojiksel Yontemler: Bioremediation
13 Stabilizasyon ve Katilastirma
14 Isisal Yontemler
Kaynaklar
Ders Notu LaGrega, M.D.; Phillip L.B. Hazardous Waste Management. McGraw-Hill: New York.
Ders Kaynakları 1. Grasso , D. 2000. Hazardous Waste Site Remediation: Source Control
2. US-EPA Clean-up Notes
3. Phytoremediation / Schnoor
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 8
2. Ödev 8
3. Ödev 8
4. Ödev 8
5. Ödev 8
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6