Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Boya ve Boyar Maddeler AOK 547 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL
Dersi Verenler Doç.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı boyalar ve boyar maddeler hakkında genel bilgi vermek, bazı boya ve boyar madde çeşitlerini öğretmek, boya ve boyar maddelerin yapılarıyla renkleri arasında ilişki kurma becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bölüm 1.
1.1. Boya ve boyar madde nedir? 
1.2. Boya ve boyar maddelerin genel özellikleri
1.3. Boyar madde çeşitleri
1.4.Yapı ve renk arasındaki ilişki

Bölüm 2.
2.1. Azo boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları
2.2. Antrakinon boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları 
2.3. İndigo boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları 

Bölüm 3.
3.1. Azomethin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları
3.2. Trifenil metan boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları
3.3. Poliolefin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları
3.4. Nitro boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları

Bölüm 4. 
4.1. Mordan boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları
4.2. Ftalosiyanin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları
4.3. Pigmentler
 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Boyarmadde, boya ve pigmentlerin arasındaki farkları ve benzerlikleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Boyar maddelerin genel özelliklerini açıklayacaktır. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Renk oluşum konseptini açıklayabilir. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Boyar maddelerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini açıklayacaktır. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Her bir boyarmadde sınıfının önemini kavramıştır. Soru-Cevap, Anlatım,
6 Tekstil materyallerinin boyamasında kullanılan boyarmaddeleri tanır. Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Boya ve boyar maddelerin tanıtılması [1-6]
2 Boya ve boyar madde çeşitleri [1-6]
3 Boya ve boyar maddelerin endüstriyel uygulamaları [1-6]
4 Boya ve boyar maddelerin endüstriyel uygulamaları [1-6]
5 Azo boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
6 Antrakinon boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
7 İndigo boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
8 Azomethin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
9 Trifenil metan boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
10 Poliolefin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
11 Nitro boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
12 Mordan boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
13 Ftalosiyanin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları [1-6]
14 Pigmentler [1-6]
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Lubs, Herbert August, The chemistry of synthetic dyes and pigments. Amerikan Neriyat, New York, 1955. 
2. Lang, Arnold R., Dyes and Pigments: New Research, NovaScience Publishers, 2008. 
3. Paint Handbook, Mc Graw - Hill , Newyork, 1982
4. Paint Additives, Developments Since 1977 Noyes , Park Ridge, N , J 1981
5. İ. Başer- Y. İnanıcı, “Boyarmadde Kimyası’’ 1990.

6. Synthetic Dyes, M. Yadav, Campus Book Int., 2010, ISBN-10: 818781571X. A Textbook of Synthetic Dyes, O.D. Tyagi, M. Yadav, Anmol Publications Pvt. Ltd., 2002, ISBN-10: 8170413494.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Anorganik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
7 Anorganik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6