Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Atomik Spektroskopi FIZ 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

İleri Kuantum Mekaniği I

Önerilen Seçmeli Dersler

İleri Atom ve Molekül Fiziği

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELDA ESER
Dersi Verenler Prof.Dr. LEYLA ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları

Atom ve Molekül Fiziği Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Atom Fiziği alanında teorik veya deneysel olarak çalışmak isteyen lisansüstü öğrencilerinin daha iyi bilgilenmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Atomik Spektroskopiye Giriş, Atomların Yapısı, Açısal momentum, Çok Elektronlu Atomlar, Fotoelektron Spektroskopisi, Zeeman Etkisi, Nükleer Spin Etkisi, Atomların Elektronik Spektroskopisi, X-Işınları Spektroskopisi, Atomik Absorbsiyon Spektroskopisi, Atomik Floresans Spektroskopisi, Atomik Emisyon Spektroskopisi, Uygulama.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Atomun yapısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Açısal momentum kavramını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Çok elektronlu atomları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Normal Zeeman olayını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Anormal zeeman olayını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Atomik spektroskopiyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atomik Spektroskopiye Giriş [1] Sayfa 1-14
2 Atomların Yapısı [2] pp. 3-19
3 Açısal momentum [3] pp. 102-111
4 Çok Elektronlu Atomlar [1] Sayfa 30-42
5 Fotoelektron Spektroskopisi [2] pp. 74-111
6 Zeeman Etkisi [2] pp. 113-137
7 Nükleer Spin Etkisi [4] pp. 357-382
8 Atomların Elektronik Spektroskopisi [2] pp. 21-45
9 Ara sınav
10 X-Işınları Spektroskopisi [4] pp. 317-329
11 Atomik Absorbsiyon Spektroskopisi [5] pp. 230-250
12 Atomik Floresans Spektroskopisi [5] pp. 230-250
13 Atomik Emisyon Spektroskopisi [5] pp. 254-276
14 Uygulama
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Fevzi KÖKSAL, Rahmi KÖSEOĞLU, Spektroskopi ve Lazerlere Giriş, Nobel Yayın, Ankara 2010.
[2] C.M. KULİ-ZADE, Atom Spektroskopisinin Temelleri, İ.Ü. Fen Fakültesi Basımevi, İstanbul, 1995.
[3] E. AYGÜN, D.M. ZENGİN, Atom ve Molekül Fiziği, Bilim Yayınları, Ankara, 2005.
[4] İ. OKUR, Atom ve Kuantum Fiziği, Değişim Yayınları, Sakarya, 2002.
[5] E.KILIÇ, H. YILMAZ, Enstrümantal Analiz İlkeleri, Bilim Yayıncılık, 2013.

Ders Kaynakları

[6] P.W. ATKINS,R.S. FRIEDMAN, Molecular Quantum Mechanics, Oxford University Press Inc., 1997.
[7] D.C. HARRIS, M.D. BERTOLUCCI, Symmetry and Spectroscopy, University pres, Oxford, April 1985.
[8] JOK D. DUNITZ, X-Ray Analysis and the Structure of Organic Molecules, Verlag Helvetica Chimica Acta, Switzerland, 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
7 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6