Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafi Düşünce ve Temel Kavramlar COG 101 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Coğrafya ile ilgili temel kavramlar ve coğrafi düşünce sisteminin gelişimi ve önemi kavratılarak coğrafi düşüncenin çeşitli bilmsel ve felsefi düşüncelerle karşılaştırılması.
Dersin İçeriği Temel kavramlar, coğrafi düşüncenin gelişim aşamaları, çeşitli bilmsel akımlar ve felsefi düşünceler ve insanın yaşadığı çevre ile ilişkilerinin incelenmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Coğrafi düşüncenin gelişim aşamalarını ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Coğrafyanın tanımı ve konusu
2 Coğrafi düşüncenin gelişim aşamaları
3 Coğrafyanın Türkiye ve Dünya´daki Önemi ve Değeri
4 Toplumsal teori ve Coğrafya
5 Ampirik (görgücü) ve Yorumlamacı (hermenotik) bilim olarak coğrafya
6 Coğrafyanın Uzak Geçmişi (Klasik Çağ)
7 Coğrafyanın Uzak Geçmişi (Çin ve İslam Coğrafyacıları)
8 Avrupa´da Coğrafyanın Yeniden Doğuşu
9 Türklerde ve Osmanlılarda Coğrafya
10 Coğrafyanın Akademik Bir Bilim Dalı Olarak Ortaya Çıkışı
11 Aydınlanma Çağında Coğrafya
12 Coğrafyanın Bilimsel Kimlik Kazanması
13 Çağdaş Coğrafi Yaklaşımlar
14 Coğrafyanın Geleceği
Kaynaklar
Ders Notu ÖZGÜÇ,N.-TÜMERTEKİN,E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İst.
Ders Kaynakları 1) ARDEL,A.,1966, Coğrafya Nedir ve Nasıl Öğretilmelidir, TÜRK KÜLTÜRÜ:40, 373-376, Ankara
2) BARROWS,H.H. (çev.E.Tümertekin),1985, İnsan Ekolojisi Olarak Coğrafya, İ.Ü. ED.FAK. COĞR. DERG:1, 153-172, İstanbul
3) DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya´ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17,İstanbul
4) ERER,S.,1977, Coğrafi Yöntemlerde Yeni Eğilimler ve Coğrafyanın Sınırları, İ.Ü. COĞR. ENST. DERG:20-21, 181-188, İstanbul
5) GÜMÜŞÇÜ, O.; 2012, Coğrafya?ya Davet, Yeditepe Yayınevi, İstanbul
6) LACOSTE Yves, (çev.A.Arayıcı) 1998, Coğrafya Savaşmak İçindir. Özne Yayınları, İstanbul
7) Pattison W. D; (çev. Arı, Y.) 2003, Coğrafya´nın Dört Geleneği; Ege Coğrafya Dergisi, Sayı 12, 119-125
8) ŞAHİN,C. 1998, Coğrafyaya Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.Öğretmen Kitapları Serisi: 1, Ankara.
9) TANOĞLU,A.,1964, Coğrafya Nedir, İ.Ü. COĞR. ENST. DERG:14, 3-14, İstanbul
10) TÜMERTEKİN,E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst.Üniv.Ed.Fak.Yay.No:3603. İst
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5