Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Herbaryum Teknikleri BIY 226 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SAĞIROĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET SAĞIROĞLU,
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Herbaryum tekniklerine uygun bitki toplama, kurutma, herbaryum materyali haline getirme yöntemlerini vermek, nomenklatür kurallarını kavratmak. Herbaryumun ulusal bir zenginlik olduğunu kavramak, bitki toplama ve herbaryumları destekleme alışkanlığı kazandırmak.
Dersin İçeriği Bitkileri toplama, kurutma ve saklama teknikleri, nomenklatürel kurallar, ulusal herbaryum kavramı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Herbaryum tekniklerinin önemini kavrar. Anlatım,
2 Herbaryum ile diğer saklama teknikleri ve farklı bitki grupları açısından önemini öğrenir. Anlatım,
3 Biyoloji ve botanik bilimlerinin temelini teşkil etmesi nedeniyle herbaryum ve herbaryum tekniklerinde uygulanabilirliğin, tıp, eczacılık, ormancılık, ziraat ve çevre bilimleri gibi diğer pek çok bilim dalları arasında koordineli bilgi alışverişini sağlar Anlatım,
4 Ulusal ve uluslararası veri tabanları ve kaynakların takip edilmesiyle taksonlara ait isimlendirme ve yeni kayıtların güncellenme önemi ve gerekliliğini kavrar, bunları yazılı ve sözlü olarak aktarabilir. Anlatım,
5 Temel sistematik bilgisinin kazanılması sonucu öğrenilen herbaryum teknikleri sayesinde diğer bilim dalları ile multidisipliner çalışmalara iştirak edebilir, bu alanla ilgili uygulama ve teorik bilgileri aktarabilir. Anlatım,
6 Bitkisel canlıları çeşitlilik, habitat, karşılıklı etkileşimler bakımından tanır, biyoçeşitliliğin öneminin ve korunmasının önemini kavrayabilir, doğanın devamlılığını sağlayabilmeyi öğrenir. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Herbaryumlar, Özellikleri ve Amacı
2 Herbaryum Materyalinin Sağlanması, İncelenecek Örneklerin Seçimi
3 Örneklerin Preslenmesi ve Kurutulması
4 Örneklerin Preslenmesi ve Kurutulması
5 Familyaların Toplanma ve Preslenmesinde Dikkat Edilecek Kurallar
6 Örneklerin Koleksiyon Haline Getirilmesi
7 Örneklerin Korunması
8 Herbaryum Binaları ve Dolapları
9 Ara Sınav
10 Dubletlerin Dağıtımı ve Ödünç Verme
11 Bitki Teşhisi
12 Tipifikasyon
13 Nomenklatür Kuralları
14 Herbaryumda Uygulama
Kaynaklar
Ders Notu Flora of Turkey and the East Aegean Islands
Tohumlu Bitkiler Sistematiği
Principles of Angiosperm Taxonomy
The Herbarium Handbook
Ders Kaynakları 1. Keaton,W.T., J.L. Gould, Biological Science W.W.Norton and Company, NY, 1993
2. Akman, Y., Botanik Bitki Biyolojisine Giriş, Palme Yayınları, 1991
3. Kocataş, A., Ekoloji ve Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Basımevi, 1996
4. Karol, S., Ayvalı, C., Suludere, Z., Hücre Biyolojisi, Öğün Matbaacılık, 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme.
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme.
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma.
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma.
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma.
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 111
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,44
Dersin AKTS Kredisi 4