Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toplum Ağız -Diş Sağlığı DHF 557 5 1 + 4 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMİNE GÜLŞAH GÖKTOLGA
Dersi Verenler Doç.Dr. DOĞUKAN YILMAZ, Doç.Dr. EMİNE GÜLŞAH GÖKTOLGA, Dr.Öğr.Üyesi TÜBA BAYAT,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Tuba Bayat

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin kamu ağız ve diş sağlığı hizmetlerinde kullanılan metodolojileri kullanarak ağız ve diş sağlığının sağlanması ve finansmanı konusunda temel bilgi, farkındalık ve becerilerini geliştirmektir.

Dersin uygulama kısmı, halk araştırmalarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi yoluyla ilkokul öğrencilerinin velilerinin ağız ve diş sağlığı okuryazarlığını artırma konusunda öğrencilerin temel bilgi ve farkındalıklarını artırmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Halk ağız ve diş sağlığı çalışmalarının temel ilkeleri, ağız sağlığının göstergeleri, halk ağız sağlığının objektif ve subjektif değerlendirilmesi, epidemiyolojik çalışmalar, sağlık eğitimi, ağız sağlığının korunması ve geliştirilmesi, ağız sağlığı okuryazarlığı, ağız ve diş sağlığı geliştirme çalışmaları kamu düzeyi, kanıta dayalı diş hekimliği, etik, ağız sağlığı hizmetlerinin sunumu ve finansmanı, insan gücü, sağlık iletişimi, ağız sağlığı hizmetlerinden yararlanma, ağız sağlığında eşitsizlikler.

Pratik kısım: Çocukların bilişsel ve motor gelişimlerini dikkate alarak okul ortamında çocukların ve ebeveynlerin ağız sağlığı okuryazarlığını artırmaya yönelik çalışmalar; bu çalışmalardan yararlanma ve değerlendirme, bu çalışmalarda kullanılan eğitim materyallerinin hazırlanması, drama yöntemiyle sağlık eğitimi, bilimsel kanıtlardan yararlanılarak aile eğitim broşürü hazırlanması, sonuçların bilimsel rapor olarak paylaşılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikro Öğretim, Benzetişim,
2 Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
3
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplum sağlığına giriş ve sağlık kavramı
2 Ülkemiz çocuklarında çürük prevalansı ve epidemiyolojik çalışmalar
3 Çürük aktivitesine göre koruyucu programlar
4 Hastalık değerlendirilmesinde kullanılan indeksler
5 Birey bazlı çürükten korunma yöntemleri
6 Toplum bazlı çürükten koruyucu yöntemler (okullarda eğitimler)
7 beslenme ve çürük
8 çürüğe ilişkin klinik kararın verilmesi ve bu kararın verilmesindeki varyasyonlar
9 hipoplazi yaygınlığı ve korunma
10 1. ara sınav
11 Saha çalışması
12 saha çalışması
13 saha çalışması
14 saha çalışması
15 ağız sağlığı, genel sağlık, yaşam kalitesi
16 ağız hijyeni ve hasta motivasyonu
17 Peridontal hastalık risk hesaplamasında güncel yaklaşımlar
18 Çocuklarda periodontal hastalıklar
19 Periodontal hastalıkların toplumdaki yaygınlık ve şiddet değerlerinin incelenmesi
20 Hamilelikte ağız sağlığı ve ilaç kullanımı
21 Engelliler ve özel bakım gerektiren hastalarda ağız ve diş sağlığı
22 Geriatrik ağız ve diş sağlığı hizmetleri
23 2. ara sınav
24 saha çalışması
25 saha çalışması
26 saha çalışması
27 saha çalışması
28 final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Blánaid Daly,Paul Batchelor,Elizabeth Treasure,Richard Watt . Essential Dental Public Health,  second edition. United Kingdom, Oxford University Press, 2013.
  2.  CM Marya.  A Textbook of Public Health Dentistry. Jaypee Brothers Medical Publishers  Ltd, 2011
  3. Saydam G, Oktay İ, Möller, I. Türkiyede Ağız Diş Sağlığı Durum Analizi. Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölgesi–Sağlık Bakanlığı, Ankara, 1990. 
  4. Gökalp S, Güçiz Doğan B. Türkiye Ağız-Diş Sağlığı Profili, 2004. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Basımevi, 2006.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. X
2 Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. X
3 Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. X
4 Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. X
5 Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. X
6 Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. X
7 Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. X
9 Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. X
10 Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 36 2 72
Performans Görevi (Uygulama) 14 4 56
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5