Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Farkındalığı ELT 442 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. BURCU KOÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. ALİ İLYA

Arş.Gör. BURCU KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, öğretmen adaylarının Dil Bilinci'nin (LA) çeşitli boyutlarını tanımalarını sağlayarak dil sistemleri hakkında bilgi ve anlayışı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Süreç içerisinde dil farkındalığının (LA) dil eğitimi içerisindeki yeri üzerinde durulacak ve farklı bağlamlarla ilişkisi inceleme konusu olacaktır.

Dersin İçeriği

Her ne kadar Dil Farkındalığı (LA), farklı boyutlardan dolayı farklı ortamlarda farklı şekillerde tanımlanmış ve yorumlanmış olsa da, Thornbury (1997: x), bunu 'öğretmenlerin daha etkili öğretmelerine imkan sağlayacak dilin temelini oluşturan sistemlerin bilgisi' olarak tanımlar'. Bu nedenle, bu derste, LA'nın tanımları analiz edilir ve dil öğretimi ile ilişkileri incelenecektir. Bu ders içerisinde geçmişten günümüze dil farkındalığına yönelik tanımlar irdelenerek İngiliz Dili Eğitimi alanıyla ilişkilendirilecektir. Örtük öğrenme ve dışsal öğrenme gibi kavramlar üzerinde durularak dil öğrenme konusuna farklı boyutlar kazandırılacaktır. Bilinç, farkındalık, dikkat ve fark etme gibi kavramlar üzerinde durularak bunların dil eğitimindeki yeri irdelenecektir. Holistik (bütüncül) bir alan olarak dil farkındalığına yaklaşılacak ve özellikle bilişsel yönü (CLA) üzerinde durulacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dersin başarıyla tamamlanmasının ardından öğrenciler dil farkındalığı kavramını tanımlayabilir, Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 - dil farkındalığının farklı boyutlarını bilir, Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 - dil farkındalığını tarihsel süreç içerisinde değerlendirebilir, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 - dil farkındalığının İngiliz dili öğretimi içerisindeki konumuna yönelik farklı bakış açılarını kavrar- Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 - kendi alanıyla ilişkilendirerek okudukları materyaller içerisinde sunulan görüşlerin sentezini yapmak suretiyle kendine özgü fikirler ve bakış açıları geliştirir, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
6 - dil farkındalığının geleceği hakkında fikir sahibi olur, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
7 - dil farkındalığı alanında literatür taraması yapmak istediğinde başvuracağı kaynakları bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş / Dersin kapsamı & Dil Farkındalığını Nasıl Tanımlarız?
2 Dil Farkındalığı Yaklaşımının Hedefleri, İlkeleri ve Süreçleri Nelerdir?
3 Dil Farkındalığı ile Mevcut Dil Kuramlarının Bağlantıları Nelerdir?
4 Dil Farkındalığı ile Var Olan Dil Öğrenme Kuramları Arasındaki İlişşkiler
5 Dil Farkındalığı ile Var Olan Dil Öğretim Kuramları Arasındaki İlişkiler
6 Dil Farkındalığı ile Var olan Öğretmen Yetiştirme Modelleri Arasındaki Bağlantılar
7 Bir Dil Farkındalığı Yaklaşımında Etkinin Rolü Nedir?
8 Dil Farkındalığı Kuramından Yararlanmanın Gerekçeleri
9 Ara Sınav
10 Dil Farkındalığının Geleceği
11 Dil Farkındalığı: Önyargı, Basmakalıp Karakterler ve Dil
12 Dil Farkındalığı: Dil ve Kültür İlişkisi
13 Dil Farkındalığı: Dil ve Medya Organları
14 Dil Farkındalığı: İkna Dili; Siyaset ve Reklam & Pazarlama
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından derlenen seçilmiş makaleler, kitap bölümleri ve kitaplar. 

Ders Kaynakları

Berry, R., Berry, V., & Nunan, D. (1995). Language awareness in language education. Dept. of Curriculum Studies, The University of Hong Kong.

Bloom, F. E., & Lazerson, A. (1988). Brain, Mind and Behavior. New York: W. H. Freeman

Bolitho, R., & Tomlinson, B. (1995). Discover English. Oxford: Heinemann.

Carter, R. (2003). Key Concepts in ELT: Language Awareness. ELT Journal, 57(1), 64-5.

Carter, R. A., & McCarhy, M. (1997). Exploring Spoken English. Cambridge: Cambridge University Press.

Cenoz, J., Gorter, D., & May, S. (Eds.). (2017). Language awareness and multilingualism. Springer.

Donmall, B. G. (ed.) (1985). Language Awareness. NCLE Papers and Reports 6. London: Centre for Information on Language Teaching and Research.

Ellis, E. M. (2012). Language awareness and its relevance to TESOL. University of Sydney Papers in TESOL, 7.

Garret, P., & James, C. (1993). What’s language awareness. BABEL-AFIAL, 2, 109-114.

Garrett, P., & Cots, J. M. (Eds.). (2018). The Routledge handbook of language awareness. Routledge.

J. Andrews, S. (2008). Teacher language awareness. Springer US.

Wright, T., & Bolitho, R. (1993). Language awareness: a missing link in language teacher education? ELT Journal, 47(4), 292-304.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizce öğretim süreçlerini planlar. X
2 İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. X
3 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. X
4 İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. X
5 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir. X
6 Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. X
7 Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir. X
8 Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır X
9 Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. X
10 Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. X
11 Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder. X
12 Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır. X
13 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. X
14 Yabancı dil testleri geliştirir. X
15 İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5